Zakiyah, Khikmatuz (2015) Pengembangan bahan ajar IPA berbasis outdoor learning pokok bahasan struktur bagian tumbuhan dan fungsinya kelas IV SDI Hasanuddin 01 Dilem Kepanjen. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11140120.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
|
Other (Appendices)
11140120.rar - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
INDONESIA:
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui desain produk bahan ajar, validitas produk bahan ajar, dan perbedaan hasil belajar sebelum menggunakan bahan ajar dan setelah menggunakan bahan ajar berbasis outdoor learning.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian eksperimen yang menghasilkan produk tertentu dan menguji keefektifan penggunaan produk tersebut. Desain pengembangan yang digunakan adalah model pengembangan Dick dan Carey.
Hasil validasi yang dilakukan kepada ahli materi dan ahli desain menunjukkan bahan ajar ini adalah valid. Terbukti persentase rata-rata dari hasil validasi ahli materi menunjukkan 82,57% menyatakan valid, dan validasi oleh ahli desain menunjukkan 90% menyatakan valid. hasil uji coba produk yang dilakukan kepada guru IPA menunjukkan 95% valid, hasil uji coba kelompok kecil menunjukkan 90,8% valid, dan uji coba lapangan menunjukkan 91,6% valid. Hasil analisis data tes uji coba lapangan menunjukkan bahwa bahan ajar berbasis outdoor learning ini dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas 4 SDI Hasanuddin 01 Dilem Kepanjen. Rata-rata hasil pre-test adalah 47,6% dan rata-rata post-test adalah 80%. Selain pada uji-t manual dengan tingkat kemaknaan 0,05 diperoleh hasil t hitung ≥ t tabel yaitu 3, 73 ≥ 1,740, artinya Ho ditolak dan Ha diterima. Sehingga, terdapat perbedaan yang signifikan terhadap implementasi bahan ajar yang digunakan siswa SDI Hasanuddin 01 Dilem Kepanjen yang dikembangkan. hal ini menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan memiliki kualifikasi tingkat kevalidan yang tinggi, dan layak digunakan dalam pembelajaran pada subyek yang lain.
ENGLISH:
The purpose of this research is to know the dsaign of teaching materials product and the difference of learning outcomes before using teaching materials and after using teaching materials based on outdoor learning.
This research uses experiment research which produce some certain product and test effectiveness of its product using. The development desaign in this research is development model of Dick and Carey.
Validation result which done for some material expert and desaign expert that show teaching materials is valid. It proven by rate presentation from materials experts validations result show that 82,57% is valid, and the validation from desaign expert show that 90% is valid. The result of product trial for Natural Sciences (IPA) teacher show that 95% is valid, the result of little group trial show that 90,8% is valid, the result of field trial show that 91,6% is valid. Results of the test data analysis of field trials show that teaching materials based on outdoor learning can increase the learning outcomes for student of grade 4 in Islamic Elementary School of Hasanuddin 01 Dilem, Kepanjen. Result rate pre-test is 47,6% and the rate of post-test is 80%. Besides in t-manual test with level of significance 0,05, it got result t hitung ≥ t tabel is 3, 73 ≥ 1,740, it mean that Ho is rejected and Ha is accepted. Then, there is significance difference to teaching materials implementation that used by student of Islamic Elementary School of Hasanudin 01 Dilem, Kepanjen, its show that the developed product has a high level of validity qualification, and worthy to use for learning in other subject.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Abtokhi, Ahmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Bahan Ajar; Outdoor Learning; Struktur Bagian Tumbuhan dan Fungsinya; Development; Teaching Materials; Outdoor Learning; Plant’s Part’s Structure and Its Fungsion | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Ratih Novitasari | ||||||
Date Deposited: | 27 Jun 2016 12:16 | ||||||
Last Modified: | 27 Jun 2016 12:16 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2950 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |