Pratiwi, Vina Febriana (2021) Motivasi mahasiswa UIN Malang yang memilih bertempat tinggal di pondok pesantren dalam perspektif Teori Social Exchange George Caspar Homans. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17130117.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Lingkungan religius di Pondok Pesantren menjadi daya tarik tersendiri bagi beberapa mahasiswa. Meskipun dikenal sebagai lingkungan tempat tinggal yang taat aturan dan memprioritaskan kedisiplinan, banyak mahasiswa yang justru lebih tertarik dan memilih Pondok Pesantren sebagai tempat tinggal. Keputusan mahasiswa memilih tinggal di Pondok Pesantren didorong oleh berbagai macam motivasi. Motivasi tersebut akan dianalisis menggunakan perspektif Teori Social Exchange George Caspar Homans.
Tujuan penelitian ini yaitu : (1) Untuk mengetahui motivasi mahasiswa yang memilih bertempat tinggal di Pondok Pesantren, (2) Untuk menjelaskan tipologi mahasiswa yang memilig bertempat tinggal di Pondok Pesantren dalam perspektif Teori Social Exchange George Caspar Homans.
Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus dan hasil penelitian akan dianalisis menggunakan perspektif Teori Social Exchange George Caspar Homans. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara dan dokumentasi. Analisis data dalam penelitian ini yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan kesimpulan. Teknik keabsahan data menggunakan perpanjangan pengamatan, melakukan ketekunan pengamatan dan triangulasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa : (1) Motivasi mahasiswa dalam memilih Pondok Pesantren sebagai tempat tinggal didorong oleh berbagai macam motivasi diantaranya : motivasi keluarga, motivasi lingkungan dan motivasi intensional. (2) tipologi motivasi mahasiswa yang memilih bertempat tinggal di Pondok Pesantren terbagi dalam 5 proposisi yaitu : proposisi sukses (1 mahasiswa), proposisi stimulus (2 mahasiswa), proposisi nilai (1 mahasiswa), proposisi deprivasi kejemuan (2 mahasiswa), dan proposisi rasional (5 mahasiswa).
ENGLISH:
The religious environment in boarding school becomes the attractive point for some university student. Even though boarding school is known as a place that always have rule and discipline, the truth is many students who are more attracted and choose to live at boarding school. The student’s choice in living at boarding school is backgrounded by various kind of motivations. Those motivations will be analyzed using George Caspar Homans’ Social Exchange theory perspective.
The purposes of this research are: (1) to determine the motivation of the student’s who live at boarding school, (2) to explain the typology of students who love at boardng school using George Caspar Homans’ Social Exchange theory perspective.
The research method is qualitative approach using study case research method and the result will be anaylzed using George Caspar Homans’ Social Exchange theory perspective. The data is collected by interviews, and documentations. The data analysis are data collection, data reduction, data serving, and conclusion. The validity of the data is using continous research, the discipline research, and triangulation.
As a result, (1) the student’s motivation in choosing boarding school as a place to live is driven by various motivations, are family motivations, environment motivation, and intentional motivation. (2) The student’s motivations typology in choosing boarding school as a place to live are divided into 5 propositions, are success proposition (1 student), stimulus proposition (2 students), value proposition (1 student), deprivation proposition (2 students), and rational proposition (5 students).
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yahya, Mokhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Motivasi; Pondok Pesantren; Teori Pertukaran | ||||||
Subjects: | 16 STUDIES IN HUMAN SOCIETY > 1608 Sociology > 160806 Social Theory | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Vina Febriana Pratiwi | ||||||
Date Deposited: | 19 Jul 2021 12:41 | ||||||
Last Modified: | 19 Jul 2021 12:41 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/29091 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |