Farida, Eka Nur (2021) Strategi pembelajaran guru Pendidikan Agama Islam (PAI) pada era new normal di SDN Wonorejo Kabupaten Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17110062.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Guru PAI merupakan seseorang yang berperan penting dalam pengajaran ilmu agama islam dan memegang amanah besar untuk menjalankan program dalam ruang pendidikan dengan sebaik mungkin. Maka dari itu, segala upaya dilakukan guru untuk mencapai tujuan dari program pendidikan yang diharapkan mampu mempunyai strategi pembelajaran yang tepat untuk diaplikasikan sesuai dengan situasi pada era new nomal ini. Dengan munculnya wabah covid-19, maka diperlukan berbagai upaya yang lebih baik dari pihak pendidik dan pemerintahan untuk mencari solusi agar dunia pendidikan tetap tersampaikan dengan baik. Demikian juga guru harus dapat memilih, mempertimbangkan dan menerapkan baik dari strategi, metode, media dan bagaimana evalusi yang sesuai dengan kompetensi pembelajaran.
Tujuan penelitian ini adalah udantuk (1) mendeskripsikan bagaimana strategi pembelajaran guru PAI pada era new normal di SDN Wonorejo Kabupaten Kediri, (2) mendeskripsikan apa saja faktor pendukung dan faktor hambatan strategi pembelajaran guru PAI pada era new normal di SDN Wonorejo Kabupaten Kediri.
Dalam penelitian ini penulis menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis studi kasus (field research) penelitian lapangan . Dalam proses teknik pengumpulan data penelitian yang digunakan penulis adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Sedangkan untuk analisis data, penulis menggunakan analisis deskriptif kualitatif yang berupa pemaparan data tertulis yang terkait.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) strategi yang digunakan guru PAI pada era new normal adalah strategi Blended learning.(2) faktor pendukung strategi pembelajaran guru PAI pada era new normal bermacam- macam diantaranya: bantuan kuota internet, adanya arahan dan motivasi, kebebasan atau kemudahan dalam proses pembelajaran, kesiapan guru, peran orang tua. Sedangkan untuk faktor hambatan strategi pembelajaran guru PAI pada era new normal yaitu persepsi yang salah dari orang tua, bantuan kuota internet, kurangnya semangat siswa, media sosial.
ENGLISH:
Islamic education teacher is a teacher who plays an important role in teaching Islamic religious knowledge and holds a great mandate to run programs in the educational space as well as possible. Therefore, teachers put a huge efforts to achieve the goals of the educational program. The program was expected the teachers to have a good learning strategy applied in the current situation new nomal era. The emergence of the Covid-19 outbreaks, require the teachers and the the government to find solutions so that the education system will run properly. Likewise, teachers must be able to choose, consider and apply strategies, methods, media and how to evaluate appropriate learning competencies.
The objectives of the study are (1) to describe how the learning strategy of Islamic education teachers in the new normal era in SDN Wonorejo Kediri Regency, (2) to describe the supporting factors and barriers of Islamic education teachers’ leaning strategy in the new normal era in SDN Wonorejo Kediri Regency.
This study uses the qualitative approach with case study field research design.The data collection technique is used in this study are observation, interview and documentation. While the analysis used by the researcher is qualitative descriptive analysis in form of related written data explanation.
The result of the study shows that, (1)the strategy used by Islamic education teacher in the new normal era are Blended learning strategy. (2) there are various kind of supporting factors of Islamic education teachers’ learning strategy the new normal are: non-charge internet quota, guidance and motivation, freedom or convenience learning process, teacher’s preparations, the role of parent. And the barriers factor of Islamic education teachers’ learning strategy in the new normal era arewrong perception of the parent, non-charge internet quota, the lack of student enthusiasm, social media.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Smeer, Zeid B | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Pembelajaran; Guru PAI; Learning strategy | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130199 Education systems not elsewhere classified 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130211 Religion Curriculum and Pedagogy |
||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | eka nurfarida | ||||||
Date Deposited: | 13 Jul 2021 13:34 | ||||||
Last Modified: | 13 Jul 2021 13:34 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/28841 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |