Ningtyas, Nafaul Nursafitri (2021) Pengaruh penggunaan e-learning dan minat belajar terhadap hasil belajar mahasiswa Jurusan P.IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17130174.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi membawa dampak pada semua bidang, tidak terkecuali dalam dunia pendidikan. Termasuk penggunaan e-learning yang muncul sebagai eksistensi penggunaan teknologi dalam ranah pendidikan. E-learning menyediakan seperangkat alat yang memperkaya nilai belajar secara konvensional sehingga dapat menjawab tantangan globalisasi.
Tujuan dari penelitian ini adalah (1) Menjelaskan pengaruh penggunaan e-learning terhadap hasil belajar mahasiswa jurusan PIPS angkatan 2018 UIN Malang, (2) Menjelaskan pengaruh minat belajar terhadap hasil belajar mahasiswa jurusan PIPS angkatan 2018 UIN Malang. (3) Mejelaskan pengaruh penggunaan e-learning dan minat belajar terhadap hasil belajar mahasiswa jurusan PIPS angkatan 2018 UIN Malang.
Metode dalam penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif, instrumen yang digunakan berupa angket dan dokumentasi. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa juran Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (PIPS) angkatan 2018 yang jumlahnya 151 mahasiswa dengan mengambil sampel 110 dari populasi mahasiswa tersebut. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan analisis regresi linear berganda.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) Tidak ada pengaruh positif signifikan penggunaan e-learning terhadap hasil belajar mahasiswa jurusan PIPS angkatan 2018 UIN Malang dengan koefisien regresi sebesar 0,006. (2) Ada pengaruh positif signifikan minat belajar terhadap hasil belajar mahasiswa jurusan PIPS angkatan 2018 UIN Malang dengan koefisien regresi sebesar 1,146. (3) Ada pengaruh positif signifikan antara penggunaan e-learning dan minat belajar terhadap hasil belajar mahasiswa jurusan PIPS angkatan 2018 UIN Malang dengan koefisien determinasi sebesar 0,163, artinya besar pengaruh hasil belajar jika dipengaruhi oleh e-learning dan minat belajar sebesar 16%. Sedangkan sisanya sebesar 84% dipengaruhi oleh faktor lain diluar e-learning dan minat belajar.
ENGLISH:
The development of information and communication technology has an impact on all fields, including the world of education. Including the use of e learning that emerged as the existence of the use of technology in the realm of education. E-learning provides a set of tools that enrich the value of conventional learning so that it can answer the challenges of globalization.
The objectives of this study are (1) to explain the effect of using e-learning on the learning outcomes of students majoring in PIPS class 2018 UIN Malang, (2) to explain the effect of interest in learning on student learning outcomes majoring in PIPS class 2018 UIN Malang. (3) Explaining the effect of using e learning and interest in learning on the learning outcomes of students majoring in PIPS class 2018 UIN Malang.
The method in this study uses quantitative research, the instruments used are questionnaires and documentation. The population in this study were students of the Social Sciences Education Department (PIPS) class of 2018 with a total of 151 students taking a sample of 110 of the student population. Analysis of the data used in this study using multiple linear regression analysis.
The results of this study indicate that: (1) There is no significant positive effect of the use of e-learning on the learning outcomes of students majoring in PIPS class 2018 UIN Malang with a regression coefficient of 0.006. (2) There is a significant positive effect of interest in learning on the learning outcomes of students majoring in PIPS class 2018 UIN Malang with a regression coefficient of 1.146. (3) There is a significant positive effect between the use of e-learning and interest in learning on the learning outcomes of students majoring in PIPS class 2018 UIN Malang with a coefficient of determination of 0.163, meaning that the effect of learning outcomes if influenced by e-learning and interest in learning is 16%. While the remaining 84% is influenced by other factors outside of e learning and interest in learning.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Pusposari, Luthfiya Fathi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | E-learning; Minat Belajar; Hasil Belajar; Interest in Learning; Learning Outcomes | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130306 Educational Technology and Computing | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Nafaul Nursafitri Ningtyas | ||||||
Date Deposited: | 01 Jul 2021 13:17 | ||||||
Last Modified: | 01 Jul 2021 13:17 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/28398 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |