Anggraini, Diah (2021) Pengaruh model pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD) terhadap hasil belajar IPS siswa Sekolah Menengah Pertama Al-Rifa'ie Gondanglegi. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
17130008.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) |
Abstract
INDONESIA:
Hasil belajar menjadi tolak ukur keberhasilan siswa dalam mempelajari materi yang disampaikan oleh guru selama periode tertentu selama masa pembelajaran. Pembelajaran dianggap tercapai apabila seorang siswa memperoleh hasil yang memuaskan. Seorang guru seharusnya dapat menciptakan kegiatan pembelajaran yang lebih bervariasi. Kebanyakan guru-guru hanya menerapkan pembelajaran konvensional, yang pertukaran informasinya hanya bersifat searah saja, sehingga guru sebagai narasumber sedangkan siswa sebagai pendengar. Padahal jika guru mampu melibatkan siswa dalam setiap pembelajaran maka itu akan tercipta pembelajaran ke arah yang semakin baik lagi.
Penelitian ini bertujuan mengetahui pengaruh model pembelajaran Student Team Achievment Division (STAD) pada mata pelajaran IPS terhadap hasil belajar siswa.
Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuantitatif dengan menggunakan model eksperimen. Model yang digunakan yaitu Quasi Eksperiment dengan menerapkan pre test dan post test control group design dengan melibatkan dua kelompok sebagai subjek penelitian di SMP Al-Rifa’ie 1 Bululawang kelas VII A sebagai kelas kontrol dan kelas VII B sebagai kelas eksperimen masing-masing berjumlah 25 siswa. Tes menggunakan soal pilihan ganda yang telah dirancang sesuai dengan indikator hasil belajar. Teknik analisis data dilakukan dengan menggunakan SPSS 16.0 for windows dengan uji t (Independent Sample T-Test).
Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata kelas ekperimen lebih tinggi dibandingkan dengan kelas kontrol. Diketahui bahwa rata-rata pada kelas ekperimen N-gain score 67 sedangkan pada kelas kontrol 55 sehingga terdapat perbedaan 12% antara keduanya. Berdasarkan hasil analisis uji t (Independent Sample T-test) menghasilkan Ho ditolak, dengan begitu Ha diterima yang mengemukakan bahwa penerapan model pembelajaran STAD lebih baik daripada pembelajaran cooperative learning terhadap hasil belajar IPS siswa kelas VII SMP Al-Rifa’ie Malang. Bagi peneliti yang berminat melakukan penelitian dengan tema yang sama, diharapkan skripsi ini menjadi referensi untuk melakukan penelitian selanjutnya dengan lebih teliti dan lebih lagi dari penelitian ini.
ENGLISH:
The outcome of learningis a benchmark for the success of students in learning the materialpresented by the teacher during a certain period in the teaching and learning process. The teaching and learning process can be considered successful if the students canachieve the best results. A teacher should be able to create more varied learning activities. Most teachers only apply conventional learning, whose information exchange is only in the same direction, so that the teacher as the speaker while the student as the listener. Whereas if the teacher is able to involve students in every learning then it will create learning in a better direction.
This study aims to see the effect of the Student Team Achievement Division (STAD) learning model on social studies on student learning outcomes.
This research is a quantitative type of research using an experimental model. The model used is Quasi Experiment by applying pre-testand post-test control group design involving two groups as research subjectsat SMP Al-Rifa'ie 1 Bululawang,class VII A as the control class and class VII B as the experimental class each of 25 students. The test uses multiple-choicequestions that have been designed bythe indicators of learning outcomes. The data analysis technique was performed using SPSS 16.0 for windows with the t-test (Independent Sample T-Test).
The results showed that the averageexperimental class’s score was higher than the control class. It is known that the average score in the experimental class N-gain is 67, while in the control class it is 55, so the difference is 12%. Based on the results of the t-test analysis (Independent Sample T-test) resulted in Ho being rejected, thus Ha was accepted which suggested that the application of the STAD learning model was better than cooperative learning on social studies learning outcomes for seventh grade students of SMP Al-Rifa'ie Malang. For researchers who are interested in researching with the same theme, I hope that this thesis will become a reference for conducting further research more thoroughly and more from this research.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Amin, Saiful | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Student Team Achievment Division (STAD); Hasil Belajar IPS; Social Studies Learning Outcomes; الكلمتان المرشدتان :فرقة إمتياز الطلبة / STAD ;نتائج تعلم الطلاب في العلوم الاجتماعية | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130106 Secondary Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Diah Anggraini | ||||||
Date Deposited: | 15 Jun 2021 08:46 | ||||||
Last Modified: | 15 Jun 2021 08:46 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/27581 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |