Khanifah, Rizqiyatul (2021) Hubungan kecerdasan emosional dengan prestasi akademik siswa Kelas IX A SMP Negeri 3 Kepanjen. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17110143.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Belajar dari Rumah (BDR) merupakan sebuah inovasi pendidikan di era pandemi Covid-19 yang masih menyisahkan berbagai macam persoalan salah satunya adalah prestasi akademik yang diperoleh siswa selama kegiatan pembelajaran berlangsung. Prestasi akademik merupakan tolak ukur keberhasilan belajar bagi siswa. Terdapat banyak sekali faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi akademik salah satunya adalah kecerdasan emosional.
Tujuan dilakukannya penelitian ini adalah (1) Untuk mengetahui tingkat kecerdasan emosional siswa kelas IX A SMP Negeri 3 Kepanjen, (2) Untuk mengetahui tingkat prestasi akademik siswa kelas IX A SMP Negeri 3 Kepanjen, (3) Untuk menjelaskan hubungan signifikan antara kecerdasan emosional dengan prestasi akademik siswa kelas IX A SMP Negeri 3 Kepanjen.
Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian korelasional, yaitu penelitian yang digunakan untuk mengetahui hubungan antara variabel bebas (kecerdasan emosional) dan variabel terikat (prestasi akademik). Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner atau angket untuk mengetahui kecerdasan emosional sedangkan untuk mengetahui prestasi akademik menggunakan dokumen hasil prestasi selama 1 semester. Adapun analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis korelasi product moment.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa : (1) Kecerdasan emosional yang dimiliki oleh siswa kelas IX A SMP Negeri 3 Kepanjen dalam kategori sedang (terdapat 20 siswa atau 62,5% dalam kategori sedang), (2) Prestasi akademik yang dimiliki oleh siswa kelas IX A SMP Negeri 3 Kepanjen dalam kategori sedang (terdapat 23 siswa atau 72% dalam kategori sedang) dan (3)Hasil pengujian hipotesis menggunakan uji Z diperoleh nilai Zhitung sebesar 2,004 dan Ztabel 1,960 sehingga Zhitung > Ztabel artinya bahwa H0 ditolak dan Ha diterima maka terdapat hubungan antara kecerdasan emosional dengan prestasi akademik siswa kelas IX A SMP Negeri 3 Kepanjen.
ENGLISH:
Learn from home (BDR) is a educational innovation in era pandemic covid-19 which still leaves many kinds of problems one of which is the academic achievements obtained by students during learning activities. Academic achievement is benchmarks of learning success for students. There are many factors that influence academic achievement, one of which is emotional intelligence.
The purpose of this research is : (1) to find out the level of emotional intelligence student of class IX A SMP Negeri Kepanjen, (2) to find out there level of academic achievement student of class IX A SMP Negeri 3 Kepanjen, (3) to explain Significance relationship between emotional intelligence and academic achievement student of class IX A SMP Negeri 3 Kepanjen.
The approach used in this research is quantitative approach with types of correlational research, that is the research used to determine the relationship between the independent variable (emotional intelligence) and the dependent variable (academic achievement). The instrument used in this research is a questionnaire to determine emotional intelligence while to determine academic achievement used documents of achievement result for one semester. As for analys in this research used analys correlational product moment.
The result of this research indicate that : (1) emotional intelligence owned by student of class IX A SMP Negeri 3 Kepanjen in the medium category (there are 20 student or 62,5% in the medium category), (2) academic achievement owned by student of class IX A SMP Negeri 3 Kepanjen in the medium category (there are 23 student or 72% in the medium category) and (3) the result of hypothesis analys used Z test obtained value Zcount amounting 2,004 and Ztable amounting 1,960 so Zcount > Ztable that mean H0 rejected and Ha accepted then there is relationship between emotional intelligence with academic achievement student of class IX A SMP Negeri 3 Kepanjen.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hady, M. Samsul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kecerdasan Emosional; Prestasi Akademik; Emotional Intelligence; Academic Achievement | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130303 Education Assessment and Evaluation 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130305 Educational Counselling |
||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Rizqiyatul Khanifah | ||||||
Date Deposited: | 24 May 2021 09:36 | ||||||
Last Modified: | 24 May 2021 09:36 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/27061 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |