Utami, Dyah Sari (2021) Strategi kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di MAN 2 Banyuwangi. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17170021.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kedudukan kepala madrasah di lembaga pendidikan mempunyai peran yang sangat penting dalam meningkatkan, mengembangkan, serta memimpin lembaga pendidikan yang bermutu dan berkualitas. Karena kepala madrasah merupakan salah satu kunci dalam berhasil tidaknya suatu lembaga pendidikan yang baik dalam segala proses program kegiatan-kegiatan madrasah. Untuk mengelola serta mengontrol perkembangan lembaga pendidikan di bidang keagamaan namun masih tetap ada keterampilan didalamnya, maka dibutuhkan strategi yang professional dan dikelola oleh tenaga-tenaga yang kompeten serta bertanggung jawab yang didukung oleh fasilitas-fasilitas atau sarana prasarana yang lengkap. Oleh karena itu, dibutuhkan strategi kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di madrasah supaya bisa menjadi madrasah yang bermutu dan berkualitas.
Tujuan penelitian ini adalah untuk (1) mendeskripsikan bagaimana perencanaan strategi kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di MAN 2 Banyuwangi, (2) mendiskripsikan strategi yang digunakan kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di MAN 2 Banyuwangi, (3) mendiskripsikan keberhasilan strategi kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di MAN 2 Banyuwangi.
Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kualitatif dengan menggunakan tiga tahapan yaitu pertama dengan menggali berbagai data penelitian di MAN 2 Banyuwangi, penelitian ini sebagai instrument yang telah disediakan oleh peneliti dengan mewawancarai informan dan menggali beberapa dokumen madrasah, tahap kedua adalah dengan menganalisis data yang telah peneliti dapatkan dalam penelitian sampai ditemukannya sebuah kesimpulan, selanjutnya tahap ketiga adalah melakukan pengecekan keabsahan data dengan mengkonfirmasi kepada madrasah terkait hasil penelitian yang dilakukan apakah sudah sesuai atau tidak.
Hasil penelitian yang dilakukan menunjukkan beberapa kesimpulan yang didapatkan yaitu, (1) Kepala madrasah MAN 2 Banyuwangi memiliki perencanaan strategi kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Berkaitan dengan perencanaan strategi kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan, terdapat penyusunan dan penetapan program dan kegiatan di MAN 2 Banyuwangi serta mengadakan sosialisasi program dan kegiatan di MAN 2 Banyuwangi, (2) Kepala madrasah MAN 2 Banyuwangi memiliki berbagai strategi dalam meningkatkan mutu pendidikan. Adapun strategi tersebut diantaranya: Perta,a. menjadi contoh atau keteladanan bagi seluruh komponen madrasah supaya mereka dapat mencontoh dengan baik. Kedua, dalam berbagai prestasi yang diraih oleh tenaga pendidik dan kependidikan, kepala madrasah selalu memberikan reward sebagai suatu penghargaan atau apresiasi untuk semangat terus dalam meraih prestasi-prestasi, dan kepala madrasah juga tidak segan-segan memberikan punishmen kepada dewan guru yang melanggar peraturan madrasah. Ketiga, selalu mengontol serta menilai berbagai aktivitas yang dilaksanakan oleh seluruh komponen madrasah. Keempat, memberikan berbagai kegiatan tambahan yang bertujuan untuk meningkatkan kreatifitas peserta didik dan lebih mengenalkan kembali madrasah pada masyarakat luas, (3) Dampak keberhasilan strategi kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di MAN 2 Banyuwangi adalah sudah banyak respon positif dari sikap madrasah yang mampu mempengaruhi seluruh komponen madrasah untuk terus melaksanakan hal-hal baik yang ditandai dengan semangat peserta didik maupun tenaga pendidik dan kependidikan untuk terus meraih prestasi. Disamping itu sikap demokrasi yang dimiliki kepala madrasah juga selalu memberikan dukungan atau apresiasi untuk terus meningkatkan mutu pendidikan madrasah.
ENGLISH:
The position of the head of madrasah in educational institutions has a very important role in improving, developing, and leading quality and quality educational institutions. Because the head of madrasah is one of the keys to the success or failure of a good educational institution in all the process of the madrasah program activities. In order to manage and control the development of educational institutions in the religious field but still have skills in it, a professional strategy is needed and is managed by competent and responsible personnel who are supported by complete facilities or infrastructure. Therefore, a headmaster's leadership strategy is needed in improving the quality of education in madrasas so that they can become high quality madrasahs.
The purpose of this study was to (1) describe how the strategic planning of the head of madrasah in improving the quality of education in MAN 2 Banyuwangi, (2) to describe the strategies used by the principal in improving the quality of education in MAN 2 Banyuwangi, (3) to describe the success of the strategy of the head of the madrasah in improve the quality of education in MAN 2 Banyuwangi.
This research uses qualitative research using three stages, first by exploring various research data in MAN 2 Banyuwangi, this research as an instrument that has been provided by researchers by interviewing informants and digging up some madrasah documents, the second stage is to analyze the data that researchers have obtained. In the study until a conclusion is found, then the third stage is to check the validity of the data by confirming to the madrasah whether the results of the research conducted are appropriate or not.
The results of the research conducted show several conclusions obtained, namely, (1) the head of the Madrasah MAN 2 Banyuwangi has a strategic planning for the leadership of the head of the madrasah in improving the quality of education. In connection with the planning of the leadership strategy of the head of madrasah in improving the quality of education, there is a formulation and determination of programs and activities at MAN 2 Banyuwangi as well as socializing programs and activities at MAN 2 Banyuwangi, (2) The head of Madrasah MAN 2 Banyuwangi has various strategies to improve the quality of education. The strategies include: Perta, a. become an example or role model for all madrasah components so that they can emulate well. Second, in the various achievements achieved by educators and education staff, the headmaster of madrasah always gives rewards as an appreciation or appreciation for his continued enthusiasm for achievements, and the head of the madrasah also does not hesitate to give punishments to the board of teachers who violate the rules of the madrasah. Third, always control and assess the various activities carried out xxi by all madrasah components. Fourth, providing various additional activities aimed at increasing the creativity of students and further reintroducing madrasas to the wider community, (3) The impact of the success of the headmaster's leadership strategy in improving the quality of education in MAN 2 Banyuwangi is that there have been many positive responses from madrasah attitudes that have been able to influence all components of madrasah to continue to carry out good things which are marked by the enthusiasm of students and educators and education staff to continue to achieve achievements. Besides that, the democratic attitude of the head of madrasah also always provides support or appreciation to continue to improve the quality of madrasah education.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Tharaba, M. Fahim | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Kepala Madrasah; Mutu Pendidikan; Principal Strategy; Education Quality | ||||||
Subjects: | 12 BUILT ENVIRONMENT AND DESIGN > 1202 Building > 120299 Building not elsewhere classified 12 BUILT ENVIRONMENT AND DESIGN > 1203 Design Practice and Management > 120302 Design Innovation 12 BUILT ENVIRONMENT AND DESIGN > 1203 Design Practice and Management > 120399 Design Practice and Management not elsewhere classified |
||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Dyah Sari Utami | ||||||
Date Deposited: | 17 May 2021 12:11 | ||||||
Last Modified: | 17 May 2021 12:11 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/26969 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |