Smad, Baddariyah (2020) Model dan metode pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Prateepsat Wittaya Yayasan Phattalung Thailand. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
16110207.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan adalah sebagai usaha sadar dan terencana untuk mewujudkan suasana belajar dan proses pembelajaran untuk peserta didik secara aktif mengembangkan potensi dirinya untuk memiliki kekuatan spiritual keagamaan, pengendalian diri, kepribadian, kecerdasan, akhlak mulia, serta keterampilan yang diperlukan dirinya dan masyarakat. Model pembelajaran diartikan sebagai prosedur sistematis dalam mengorganisasikan pengalaman belajar untuk mencapai tujuan belajar. dapat juga diartikan suatu pendekatan yang digunakan dalam kegiatan pembelajaran. Metode pembelajaran adalah suatu cara atau upaya yang dilakukan oleh para pendidik agar proses belajar-mengajar pada siswa tercapai sesuai dengan tujuan.
Di perlukan penelitian model dan metode pembelajaran pendidikan agama islam di sma sekolah Pratibsat Wittaya yayasan Phtatalung Thailand kerena di sekolah in kekurangan metode dan model pembelajaran pendidikan islam dan kegiatan –kegiatan yang menarik untuk mengajar siswa di sekolah .Oleh karena itu tidak ada daya tarik dalam belajar yang membuat siswa bosan dan tidak tertarik untuk belajar.
Berdasarkan latarbelakang diatas,maka penulis dapat memaparkan focus penelitian sebagai berikut 1) Bagaimana pelaksana model dan metode pembelajaran pendidikan agama islam di sma sekolah Pratibsat Wittaya yayasan Phtatalung Thailand 2 )Apa faktor pendukung pelaksana model dan metode pembelajaran pendidikan agama islam di sma sekolah Pratibsat Wittaya yayasan Phtatalung Thailand.
Adapun tujuan yang ingin dicapai dalam serangkaian aktivitas penelitian ini adalah sebagaiberikut : 1)Untuk mengetahui model dan metode pembelajaran pendidikan agama islam di sma sekolah Pratibsat Wittaya yayasan Phtatalung Thailand.2)Untuk mengetahui faktor pendukung pelaksana model dan metode pembelajaran pendidikan agama islam di sma sekolah Pratibsat Wittaya yayasan Phtatalung Thailand. Untuk mencapai tujuan tersebut, digunakan Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif, penelitian kualitatif yaitu, penelitian yang tidak menggunakan perhitungan. Atau diistilahkan dengan penelitian ilmiah yang menekankan pada karakter alamiah sumber data. Sedangkan penelitian kualitatif menurut Sukmadinata yaitu suatu penelitian yang ditujukan untuk mendeskripsikan dan menganalisis fenomena, peristiwa, aktivitas sosial, sikap, kepercayaan, persepsi, pemikiran orang secara individu maupun kelompok.
Hasil penelitian menunjukkan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi di Sekolah Prateebsat wittaya yayasan Phattalung Thailand Model pembelajaran yang digunakan pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam Model Cooperative Learning yang lebih mengarah kepada Modelling dimana guru mengaitkan materi dengan kehidupan yang sesungguhnya, jadi siswa membuat hubungan antara pengetahuan yang dimilikinya dengan penerapan dalam kehidupan mereka sehari – hari dengan memanfaatkan media dan saran – prasarana yang ada. Selain menggunakan model Modeling juga menggunakan kombinasi model pembelajaran yaitu Metode ceramah dan Tanya jawab. Dengan menggunakan kombinasi model tersebut mempunyai tujuan agar siswa bisa berfikir aktif didalam lingkup belajar tidak monoton saja mendengarakan ceramah yang biasa digunakan guru dalam proses pembelajaran sehingga tidak guru saja yang aktif akan tetapi siswanya juga aktif dalam proses pembelajaran sehingga ada unsur timbal balik antara siswa dan guru. Seperti bertanya langsung tentang yang belum diketahui atau kurang jelas dari siswa.
ENGLISH:
Education is a conscious and planned effort to create an atmosphere of learning and the learning process for students to actively develop their potential to have religious spiritual strength, self-control, personality, intelligence, noble character, and skills needed by themselves and society. The learning model is defined as a systematic procedure in organizing learning experiences to achieve learning goals. can also be interpreted as an approach used in learning activities. The learning method is a method or effort made by educators so that the teaching and learning process in students is achieved in accordance with the objectives.
It is necessary to research models and learning methods of Islamic religious education at the Pratibsat Wittaya high school, the Phtatalung Thailand foundation because at this school there is a lack of methods and models of learning Islamic education and activities that are interesting to teach students at school. which makes students bored and not interested in learning.
Based on the above background, the author can describe the research focus as follows 1) How to implement models and methods of learning Islamic religious education at the Pratibsat Wittaya High School, Phtatalung Foundation, Thailand 2) What are the supporting factors for implementing models and methods of learning Islamic religious education at the Pratibsat Wittaya high school foundation Phtatalung Thailand.
The objectives to be achieved in a series of research activities are as follows:1) To find out the models and methods of learning Islamic religious education at the Pratibsat Wittaya high school, the Phtatalung Foundation, Thailand. 2) To determine the supporting factors for implementing models and methods of learning Islamic religious education at the Pratibsat Wittaya high school, the Phtatalung Foundation, Thailand. To achieve this goal, the approach used in this study is a qualitative approach, qualitative research, that is, research that does not use calculations. Or it is termed scientific research which emphasizes the natural character of data sources. While qualitative research according to Sukmadinata is a study aimed at describing and analyzing phenomena, events, social activities, attitudes, beliefs, perceptions, thoughts of people individually or in groups.
The results showed the Learning Model of Islamic Religious Education for the Prateebsat Wittaya School of the Phattalung Foundation, Thailand. The learning model used in the Islamic Religious Education subject is the Cooperative Learning Model which is more directed at modeling where the teacher relates the material to real life, so students make connections between knowledge they have by applying it in their daily lives by utilizing the media and existing infrastructure. In addition to using the Modeling model, it also uses a combination of learning models, namely the lecture and question and answer methods. By using a combination of these models, the aim is that students can think actively within the scope of learning, not just listening to lectures that are usually used by teachers in the learning process so that not only teachers are active but students xx are also active in the learning process so that there is an element of reciprocity between students and teachers . Such as asking directly about the unknown or less clear from the students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Supriyatno, Triyo | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pendidikan; metode pendidikan agama islam; learning Models and methods of Islamic religious education | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130199 Education systems not elsewhere classified | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Baddariyah Smad | ||||||
Date Deposited: | 23 Apr 2021 10:47 | ||||||
Last Modified: | 23 Apr 2021 10:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/26686 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |