Fikri, Muhammad Yusril Ihza (2020) Peran orang tua dalam membentuk karakter disiplin anak dalam belajar di masa pandemi Covid-19 di MI Miftahul Ulum Karangploso Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
16140042.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Keluarga merupakan lembaga pertama dan paling utama bagi anak untuk mendapatkan pedidikan, terutama pendidikan karakter anak di bangku Sekolah Dasar (SD). Adanya Pandemi COVID-19 yang mengharuskan seluruh sekolah sekolah ditutup dan pembelajaran dilakukan di rumah dengan daring/jarak jauh serta didampingi oleh orang tua. Sehingga perlu penanaman karakter disiplin belajar anak oleh orang tua.
Tujuan penelitian ini adalah: Untuk mengetahui peran orang tua dalam meningkatkan karakter disiplin anak dalam belajar di Masa Pandemi COVID-19 di MI Miftahul Ulum Karangploso Malang. Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif, instrumen kunci adalah peneliti sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data analisis dengan cara mereduksi data, menyajikan data dan menarik kesimpulan.
Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa: (1) Peran orang tua dalam meningkatkan karakter disiplin anak dalam belajar yaitu: Pertama, orang tua sebagai pengasuh dan pendidik. Kedua, orang tua sebagai pembimbing. Ketiga, peran orang tua sebagai motivator. Keempat, peran oarng tua sebagai fasilitator. (2) Faktor pendukung dan penghambat peran orang tua membentuk karakter disiplin anak dalam belajar pada siswa MI Miftahul Ulum Karangploso Malang yaitu: Faktor pendukungnya yaitu hubungan kerjasama yang erat antar anggota keluarga. Faktor penghambat terbagi menjadi dua, yaitu internal dan eksternal. Faktor internalnya adalah komunikasi, ekonomi dan inkonsisten, sedangkan faktor eksternalnya yaitu waktu.
ENGLISH:
The family is the first and foremost institution for children to get education, especially character education for children in elementary school. There is a COVID-19 pandemic which requires all schools to be closed and learning to be carried out at home online / remotely and accompanied by parents. So it is necessary to inculcate the character of children's learning discipline by parents.
The objectives of this study were: To determine the role of parents in improving the character of children's discipline in learning during the COVID-19 Pandemic Period at MI Miftahul Ulum Karangploso Malang. To achieve the above objectives, a qualitative approach is used with this type of descriptive research, the key instrument is the researcher himself, and the data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. Data analysis by reducing data, presenting data and drawing conclusions.
The results of this study indicate that: (1) The role of parents in improving the character of children's discipline in learning, namely: First, parents as caregivers and educators. Second, parents as mentors. Third, the role of parents as motivators. Fourth, the role of parents as facilitators. (2) The supporting and inhibiting factors for the role of parents shape the character of children's discipline in learning at MI Miftahul Ulum Karangploso Malang students, namely: The supporting factor is a close cooperative relationship between family members. Inhibiting factors are divided into two, namely internal and external. The internal factors are communication, economic and inconsistent, while the external factor is time.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Padil, Moh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Peran; Orang Tua; Karakter Disiplin Dalam Belajar; Pandemi COVID-19; Role; Parents; Discipline Character in Learning; The COVID-19 Pandemic اٌذٚس؛ اَتاء؛ شخصٍح االٔضثاط فً اٌرؼٍُ ؛ ٚتاء فٍشٚط :الكلمات الرئيسية وٛسٚٔا | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Muhammad Yusril Ihza Fikri | ||||||
Date Deposited: | 05 Apr 2021 10:38 | ||||||
Last Modified: | 05 Apr 2021 10:38 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/26351 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |