Wiranti, Puput Ary Desi (2021) Pengembangan media tangram materi bangun datar berbasis HOTS untuk meningkatkan hasil belajar siswa Kelas II SDN Srengat 2 Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
16140101.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penggunaan media pembelajaran sangat penting dalam meningkatkan hasil belajar siswa serta menigkatkan pemahaman siswa terhadap materi pembelajaran utamanya dalam mata pelajaran matematika, karena pada saat ini pembelajaran matematika kurang diminati oleh siswa serta kurangnya motivasi dari orang tua. Maka dari itu peneliti mengembangkan media pembelajaran tangram materi bangun datar berbasis HOTSyangi digunakan untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas II pada materi bangun datar.
Tujuan penelitian ini adalah: 1) Menjelaskan proses penyususnan media tangram materi bangun datar berbasis HOTS, 2) Menjelaskan kelayakan dan kemenarikan dalam penggunaan media tangram materi bangun datar berbasis HOTS, 3) Menjelaskan peningkatan hasil belajar siswa dalam menggunakan media tangram materi bangun datar berbasis HOTS.
Jenis penelitian yang digunakan penelitian dan pengembangan Research and Development(RND) menggunakan model pengembangan Borg and Gall yang melalui tujuh tahapan. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan observasi, wawancara, angket, dan tes untuk mengetahui meningkatnya hasil belajar.
Hasil penelitian menunjukkan: 1) prosedur yang digunakan a) riset dan pengumpulan data, b) perencanaan, c) penyusunan media awal, d) uji media produk awal, e) revisi media, f) uji coba lapangan utama, g) revisi media produk akhir. 2) Hasil vlidasi menunjukkan bahwa tingkat kevalidan media pembelajaran mendapat nilai rata-rata 92% dan tergolong dalam kriteria sangat valid. Tingkat kemenarikan pada media memperoleh nilai rata-rata 86,75% dan tergolong dalam kriteria sangat menarik. 3) Nilai rata-rata pretest sebesar 50,5 dan nilai posttest sebesar 83. Hasil uji t memperoleh thitung2,86 > ttabel 2,26, sehingga terjadi perbedaan hasil belajar. Hal ini menunjukkan setelah menggunakan media pembelajaran tangram materi bangun datar berbasis HOTS untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas II SDN Srengat 2 Blitar meningkat.
ENGLISH:
The use of instructional media is very important in improving student learning outcomes and increasing student understanding of the learning material, especially in mathematics, because at this time mathematics learning is less attractive to students and lack of motivation from parents. Therefore, the researcher development of tangram learning media for HOTS-based material which is used to improve the lerning outcomes of class 2 nd -grade students on flat hape material.
The objectives of this study are 1) Explain the process of composing a HOTS-based tangram media, 2) Explain the feasibility and attractiveness of using HOTS-based tangram media, 3) Explain the increase in students' learning outcomes in using HOTS-based tangram media.
The type of research used is research and development Research and Development (RND) using the Borg and Gall development model which goes through seven stages. Data collection techniques in this study used observation, interviews, questionnaires, and tests to determine the increase in learning outcomes.
The results showed: 1) the procedures used a) research and data collection, b) planning, c) initial media preparation, d) initial product media testing, e) media revision, f) main field trials, g) revision of product media end. 2) The results of validation showed that the validity level of the learning media gets an average value of 92% and it is classified as very valid. The level of attractiveness in the media obtained an average value of 86.75% and belongs to the very attractive criteria. 3) The pretest average score is 50.5 and the posttest score is 83. The T test results obtained tcount 2.86> ttable 2.26, so there was a difference in learning outcomes. This shows that after using tangram learning media, HOTS-based material to improve the learning outcomes of 2nd -grade students at SDN Srengat 2 Blitar increases.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nuzulia, Nuril | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Media Tangram Materi Bangun Datar; HOTS; Hasil Belajar; Tangram Media of Flat Build Material; Learning Outcomes | ||||||
Subjects: | 01 MATHEMATICAL SCIENCES > 0102 Applied Mathematics > 010206 Operations Research 01 MATHEMATICAL SCIENCES > 0102 Applied Mathematics > 010207 Theoretical and Applied Mechanics |
||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Puput Ary Desi Wiranti | ||||||
Date Deposited: | 01 Apr 2021 10:28 | ||||||
Last Modified: | 01 Apr 2021 10:28 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/26258 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |