Mubarok, Alwi Fikri Kafabihi (2020) Manajemen sarana dan prasarana madrasah untuk peningkatan prestasi siswa di Madrasah Aliyah Negeri 1 Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
16170006.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Skripsi ini membahas tentang implementasi manajemen sarana dan prasarana madrasah terhadap meningkatnya prestasi siswa. Sarana dan prasarana madrasah merupakan salah satu komponen yang penting dalam penentuan kualitas yang ada dalam sebuah instansi utamanya dalam proses pembelajaran yang akan berlangsung dalam lembaga pendidikandan terutama untuk peningkatan prestasi siswa.
Penelitian ini dimaksudkan untuk menjawab permasalahan: (1) Bagaimana Perencanaan Manajemen Sarana dan Prasarana Madrasah Untuk Peningkatan Prestasi Siswa di MAN 1 Blitar? (2) Bagaimana Pelaksanaan Manajemen Sarana dan Prasarana Madrasah Untuk Peningkatan Prestasi Siswa di MAN 1 Blitar? (3) Bagaimana Implikasi Manajemen Sarana dan Prasarana Madrasah Untuk Peningkatan Prestasi Siswa di MAN 1 Blitar? Permasalahan tersebut dibahas melalui penelitian yang dilaksanakan di Madrasah Aliyah Negeri 1 Blitar yang mana madrasah ini dijadikan sebagai sumber informasi data untuk mendapatkan potret, gambaran, jawaban dan hasil dari manajemen sarana dan prasarana madrasah. Dalam hal ini data diperoleh dengan cara, wawancara, observasi dan dokumentasi. Semua data nanti akan dianalisis deskriptif yaitu dengan menuangkan hasil ke dalam kalimat-kalimat yang disusun sedemikian rupa sehingga dapat menjadi kalimat yang tersusun dengan rapi.
Hasil penelitian yang dilakukan di Madrasah Aliyah Negeri 1 Blitar menunjukan beberapa kesimpulan yang didapat yaitu, (1) proses perencanaan sarana dan prasarana pendidikan secara keseluruhan sudah sesuai dengan aturan yang berlaku seperti pembentukan panitia, menyusun daftar kebutuhan, menganalisi kebutuhan,menyusun daftar prioritas, menyiapkan strategi dalam menghadapi kendala-kendala selama proses perencanaan (2) proses pelaksanaan sarana dan prasarana pendidikan dimulai dari pengadaan, penyaluran atau pendistribusian, inventarisasi, penggunaan, pemeliharaan, dan penghapusan sarana prasarna pendidikan (3) Implikasi manajemen sarana dan prasarana untuk peningkatan prestasi siswa sudah sangat baik dan sesuai dengan apayang peneliti kaji. Kesinambungan antara banyak pihak menjadikan prestasi-prestasi yang diraih oleh siswa-siswi semakin banyak, tak terkecuali dengan ketersediaannya Sarana dan prasarana yanglengkap.
ENGLISH:
This thesis discusses about the implementation of madrasah facilities and infrastructure management. Madrasah facilities and infrastructure is one of the important components in determining the quality in an institution primarily in the learning process that will take place in educational institutions and also to improve student achievements.
This research is intended to answer the problem: (1) How is madrasah facilities and infrastructure management planning to improve student achievements in MAN (Islamic Senior High School) 1 Blitar? (2) How is the implementation of madrasah facilities and infrastructure management in improving student achievements in MAN 1 Blitar? (3) What are the implications of madrasah facilities and infrastructure management in improving student achievements in MAN 1 Blitar? The problem was discussed through research conducted in Madrasah Aliyah Negeri 1 Blitar where madrasah is used as a source of data information to get portraits, images, answers and results from the management of madrasah facilities and infrastructure. In this case the data is obtained by means, interviews, observations and documentation. All data will be analyzed descriptively by pouring the results into sentences arranged in such a way that it can be a neatly arrangedsentence.
The results of research conducted at Madrasah Aliyah Negeri 1 Blitar showed several conclusions obtained, namely, (1) the overall planning process for educational facilities and infrastructure is in accordance with applicable regulations such as forming a committee, compiling a list of needs, analyzing needs, compiling a priority list, preparing strategies in dealing with constraints during the planning process (2) the process of implementing educational facilities and infrastructure starting from procurement, distribution or distribution, inventory, use, maintenance, and elimination of educational facilities (3) The implications of management of facilities and infrastructure in improving student achievement are already very good and in accordance with what the researchers studied. The continuity between many parties has made the achievements of students more and more, including the availability of complete facilities and infrastructure.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sulalah, Sulalah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Manajemen Sarana dan Prasarana; Perencanaan; Pelaksanaan; Prestasi; Infrastructure management; planning; implementation; achievements | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130304 Educational Administration, Management and Leadership 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified |
||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Alwi Fikri Kafabihi Mubarok | ||||||
Date Deposited: | 08 Feb 2021 12:24 | ||||||
Last Modified: | 08 Feb 2021 12:24 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/24967 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |