Fanil, Fanil (2020) Strategi pengembangan budaya madrasah dalam meningkatkan karakter religius siswi di MTs Raudlatul Ulum Putri Gondanglegi Kabupaten Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
16170069.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Skripsi ini membahas tentang strategi pengembangan budaya madrasah dalam meningkatkan karakter religius yang diterapkan di sekolah sebagai suatu upaya atau cara yang ditempuh pendidik agar peserta didik melakukan kegiatan yang bermanfaat, melakukan tindakan yang terpuji, mengembangkan potensi dirinya, memiliki sikap mulia dan cara berpikir yang maju sehingga akan membentuk kebiasaan baik untuk diri sendiri dan orang lain.
Adapun tujuan penelitian ini adalah untuk mengungkapkan bagaimana strategi pengembangan budaya madrasah dalam meningkatkan karakter religius siswi di MTs Raudlatul Ulum Putri Gondanglegi Kabupaten Malang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan reduksi data, penyajian data, dan verifikasi data.
Hasil penelitian di MTs Raudlatul Ulum Putri Gondanglegi Kabupaten Malang ini adalah: 1) Melaksanakan pembelajaran agama di musholla, bersalam-salaman dengan bapak ibu guru, menyelenggarakan organisasi kepesertadidikan atau kegiatan keputrian, menyelenggarakan peringatan hari besar islam, dan do’a bersama. (2) strategi pengembangan budaya madrasah dalam meningkatkan karakter religius melalui pemberian penjelasan kepada peserta didik, melibatkan organisasi kepersertadidikan, memberikan penguatan prilaku, melakukan kontrol penilaian, memberikan contoh keteladanan dan penggunaan simbol-simbol.
ENGLISH:
This thesis discusses strategies for developing madrasa culture in improving the religious character applied in schools as an effort or method taken by educators so that students carry out useful activities, take commendable actions, develop their potential, have a noble attitude and advanced ways of thinking so that will form good habits for yourself and others.
The purpose of this study is to reveal how the strategy of developing madrasah culture in improving the religious character of students at MTs Raudlatul Ulum Putri Gondanglegi Malang Regency. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. Data collection was carried out by observation, interviews, and documentation. Data analysis used data reduction, data presentation, and data verification.
The results of research at MTs Raudlatul Ulum Putri Gondanglegi Malang Regency are: 1) carrying out religious lessons at the mushollah, shaking hands with the teachers, organizing educational organizations or women's activities, organizing Islamic holidays, joint prayer / istoghosah, 2) the strategy of developing madrasa culture in enhancing religious character through providing explanations, involving educational organizations, providing reinforcement of behavior, exercising control assessment, modeling and using symbols.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashith, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Pengembangan; Budaya Madrasah; Karakter Religius; Development Strategy; Madrasah Culture; Religious; Character | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Fanil Fanil | ||||||
Date Deposited: | 25 Jan 2021 11:19 | ||||||
Last Modified: | 17 Feb 2021 12:31 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/24956 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |