Bachriwindi, Aniqoh (2020) Algoritma apriori untuk menemukan hubungan antar mata kuliah berdasarkan nilai mahasiswa. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
![]() |
Text (Fulltext)
16650015.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
ABSTRAK
Pendidikan berperan dalam menggali dan mengembangkan potensi manusia, untuk menjadi manusia dewasa, berbudi pekerti luhur, bermoral dan berhasil. Permasalahan dalam sistem pendidikan dapat mengakibatkan proses pendidikan kurang maksimal, salah satunya adalah tidak adanya pola mata pelajaran dalam sistem perkuliahan. Oleh karena itu peneliti melakukan penelitian untuk menemukan polahubungan antar mata kuliah berdasarkan knowledge area yang digunakan dalam Computer Science Curricula 2013 di jurusan Teknik Informatika Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.Penelitian ini menggunakan metode Apriori untuk menemukan pola frekuensi mata kuliah yang diaplikasikan pada nilai mata kuliah mahasiswa jurusan teknik informatika semester 7. Teknik analisis yang digunakan adalah sistem pakar dengan mengukur akurasi hasil sistem melalui 10 pakar. Penelitian ini menghasilkan perhitungan dari minimum support 0.3 dan minimum confidence 0.4 yang terbaik dari pengujian yang lainnya.
ABSTRACT
Education plays a role in exploring and developing human potential, to become mature, virtuous, moral and successful people. Problems in the education system can result in the education process being less than optimal, one of which is the absence of a pattern of subjects in the lecture system. Therefore, researchers conducted a study to find patterns of relationships between subjects based on the knowledge area used in the 2013 Computer Science Curricula in the Department of Informatics, Maulana Malik Ibrahim State Islamic University Malang. This study used the Apriori method to find the frequency patterns of the subjects applied to the grades. Informatics engineering student subjects 7th semester. The analysis technique used is an expert system by measuring the accuracy of the system results through 10 experts. This study produces a calculation of the minimum support 0.3 and the best minimum confidence 0.4 from the other tests.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hariri, Fajar Rohman and Hariyadi, M. Amin | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Hubungan; Mata Kuliah; Apriori; Nilai; Relationships; Subjects; Priori; Value | |||||||||
Subjects: | 08 INFORMATION AND COMPUTING SCIENCES > 0806 Information Systems > 080605 Decision Support and Group Support Systems | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Aniqoh Bachriwindi | |||||||||
Date Deposited: | 15 Jun 2021 09:41 | |||||||||
Last Modified: | 15 Jun 2021 09:41 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/24324 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |