Rahman, Frida Fortuna (2020) Kemampuan pemahaman membaca berdasarkan Taksonomi Barrett pada siswa Kelas IV MI Nurul Hikmah Kabupaten Probolinggo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
16140127.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
INDONESIA:
Membaca merupakan suatu kegiatan melafalkan lambang-lambang tulisan. Namun esensi dari membaca tidak hanya terletak pada melafalkan huruf-huruf semata, akan tetapi esensi dari membaca adalah pemahaman. Oleh karena itu aktivitas membaca adalah aktivitas yang melibatkan banyak keterampilan didalamnya. Penelitian ini memaparkan kemampuan membaca pemahaman siswa berdasarkan taksonomi Barrett dan memaparkan faktor penghambat kemampuan membaca pemahaman siswa di kelas IV MI Nurul Hikmah.
Untuk mendapatkan data kemampuan pemahaman membaca dan faktor penghambat kemampuan membaca siswa, maka penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Sumber data diperoleh dari hasil observasi melalui beberapa latihan dalam bentuk tes soal membaca pemahaman serta wawancara yang dilakukan dengan kepala sekolah, wali kelas dan subjek penelitian.
Temuan dalam penelitian ini menunjukkan bahwa kemampuan pemahaman membaca siswa tergolong cukup. Hal tersebut memungkinkan berawal dari beberapa kendala yang dialami siswa. Kendala tersebut yakni, 1) frekuensi membaca yang rendah, 2) membaca tanpa memahami, 3) siswa berada dalam lingkungan yang masih rendah literasi, 4) guru yang kurang kompeten dalam mengajarkan membaca pemahaman; 5) Minat baca yang rendah, 6) fasilitas yang tidak memadai.
ENGLISH:
Reading is an activity to pronounce written symbols. But the essence of reading does not only lie in pronouncing the letters alone, but the essence of reading is understanding. Therefore reading activity is an activity that involves many skills in it. This study describes the students 'reading comprehension ability based on Barrett's taxonomy and describes the inhibiting factors for students' reading comprehension in grade IV MI Nurul Hikmah.
To obtain data on the ability to read comprehension and the inhibiting factors for students' reading ability, this study used a qualitative descriptive method. Sources of data obtained from observations through several exercises in the form of tests of reading comprehension questions and interviews conducted with the principal, homeroom teacher and research subjects.
The findings in this study indicate that the students' reading comprehension ability is still low. It is possible to start from several obstacles experienced by students. These obstacles are, 1) low reading frequency, 2) reading without understanding, 3) students are in an environment that is still low in literacy, 4) teachers who are less competent in teaching reading comprehension; 5) Low reading interest, 6) inadequate facilities.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hamzah, Muh. Zuhdy | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | taksonomi Barrett; membaca; kemampuan pemahaman membaca; Barrett's taxonomy; reading; reading comprehension skills | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130105 Primary Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | S.Pd frida fortuna rahman | ||||||
Date Deposited: | 18 Jan 2021 21:17 | ||||||
Last Modified: | 18 Jan 2021 21:17 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/24312 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |