Mustaghfirin, Mochammad Afif (2020) Strategi guru Akidah Akhlak dalam pembinaan akhlak siswa: Studi di MTs. Baitul Muttaqin Tumbrasanom Kec. Kedungadem Bojonegoro. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
16110060.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Dalam pendidikan, akhlak merupakan komponen penting yang harus tertanam dalam diri seorang siswa. sebab dengan akhlak yang baik maka seseorang akan tertanam dalam dirinya untuk senantiasa berbuat baik. Di era yang serba modern ini banyak kemudian fenomena-fenomena dalam pendidikan mengenai akhlak siswa. seperti halnya turunnya akhlak dari siswa terhadap gurunya, tawuran, narkoba bahkan zina. Disinilah kemudian peran dari guru pendidikan akhlak terutaman guru akidah akhlak sangat diperlukan dalam pembinaan akhlak seorang siswa.
Penelitian ini bertujuan untuk (1) Untuk mengetahui pendapat guru tentang pembelajaran pembinaan akhlak bagi siswa di MTs. Baitul Muttaqin Tumbrasanom kec. Kedungadem Bojonegoro (2) Untuk mengetahui strategi pembelajaran guru akidah akhlak dalam pembinaan akhlak siswa MTs. Baitul Muttaqin Tumbrasanom kec. Kedungadem Bojonegoro.
Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Metode pengumpulan data melalui obesevasi, wawancara dan dokumentasi. Analisis datanya menggunakan metode analisis interktif.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) Pembinaan akhlak bagi siswa merupakan hal yang sangat penting di era yang serba modern ini karena turunnya akhlak siswa. 2) Strategi keteladanan, guru senantiasa memberikan contoh yang baik bagi muridnya baik dalam perkataan, penampilan dan perbuatan. Strategi penanaman sikap disiplin pada siswa, guru menegakkan kedisipilinan melalui metode pemberian reward dan sanksi.Strategi menciptakan suasana yang kondusif, guru berupaya menciptakan suasana yang kondusif dengan cara senantiasa menjalin hubungan dengan baik antara guru, orang tua, dan masyarakat sekitar sekolah sehingga akan muncul kerjasama yang baik dalam pembinaan akhlak siswa..Strategi pembiasaan, upaya pembinaan akhlak siswa diantaranya dengan pembiasaan seperti ngaji, istighosah, tahlil, sholat dhuhur berjamaah, Strategi integrasi dan internalisasi, internalisasi nilai-nilai akhlak diintegrasikan kedalam semua kegiatan baik pada saat pembelajaran di dalam kelas maupun pada saat kegiatan diluar kelas.
ENGLISH:
In education, morals are an important component that must be embedded in a student. because with good morals, someone will be embedded in him to always do good. In this modern era, there are many phenomena in education regarding student morals. as well as the demoralization of students towards their teachers, brawls, drugs and even adultery. This is where the role of the moral education teacher, especially the akidah akhlak teacher, is needed in the moral development of a student.
This study aims to (1) find out the teacher's opinion about the learning of moral development for students at MTs. Baitul Muttaqin Tumbrasanom kec. Kedungadem Bojonegoro (2) This is to determine the learning strategies of the akidah akhlak teachers in developing the morals of MTs students. Baitul Muttaqin Tumbrasanom kec. Kedungadem Bojonegoro.
The research method used in this research uses a descriptive qualitative approach. Methods of data collection through observation, interviews and documentation. The data analysis used interactive analysis methods.
The results showed that: 1) Moral development for students is very important in this modern era because of the decline in students' morals. 2) Exemplary strategy, teachers always provide good examples for their students in terms of words, appearances and deeds ... The strategy of cultivating disciplinary attitudes in students, teachers enforcing discipline through students must obey the rules in the madrasah, if they violate the teacher will advise and give punishment according to what students have done. The strategy to create a conducive atmosphere, the teacher tries to create a conducive atmosphere by always establishing good relationships between teachers, parents, and the community around the school so that good cooperation will emerge in the development of student morals. The habituation strategy, efforts to develop students' morals include habituation such as chanting, istighosah, tahlil, dhuhur prayer in congregation, integration and internalization strategies, internalization of moral values integrated into all activities both during classroom learning and outside class activities.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hady, M. Samsul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Guru Akidah Akhlak; Pembinaan Akhlak; Akidah Akhlak Teacher Strategy; Moral Development; الكلمات املفتاحية: اسرتاتيجية املعلم عقيدة أخالق ، التنمية األخالقية | ||||||
Depositing User: | Mochammad Afif Mustaghfirin | ||||||
Date Deposited: | 05 Jan 2021 11:34 | ||||||
Last Modified: | 05 Jan 2021 11:34 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/23922 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |