Uhada, Sinfa Ulun (2020) Upaya guru Ilmu Pengetahuan Sosial dalam meningkatkan pola berpikir kritis (critical thinking) di era revolusi industri 4.0 MTsN 7 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15130039.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Madrasah Tsanawiyah Negeri 7 Malang merupakan madrasah ramah, baik fisik, sosiokultural, sarana dan prasarana, maupun tenaga pendidik dan kependidikan sesuai dengan kurikulum 2013. Sebagaimana pola berpikir kritis yang diharapkan dalam kurikulum 2013 agar siswa mampu berpikir nalar, reflektif, bertanggungjawab, dan mahir berpikir. Serta dapat menjalankan hak dan kewajibannya sebagai warga negara yang baik.
Tujuan dilakukannya penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan upaya guru IPS dalam meningkatkan pola berpikir kritis, faktor yang menjadi pendukung dan penghambat siswa di Madrasah Tsanawiyah Negeri 7 Malang. Penelitian yang penulis lakukan ini termasuk dalam penelitian kualitatif deskriptif. Dalam kaitannya mengumpulkan data, penulis menggunakan metode observasi, interview dan dokumentasi. Sedangkan untuk analisisnya, penulis menggunakan teknik analisis kualitatif deskriptif. Selain itu, untuk mendukung uraian dari keadaan yang sebenarnya ada dilapangan, disini penulis menyertakan dokumentasi sebagai pelengkap dan penguat data penelitian.
Hasil penelitian yang dilakukan penulis dapat disampaikan disini bahwasanya hanya terdapat satu indikator pola berpikir kritis dalam upaya guru membentuk pola berpikir kritis yaitu Menilai Informasi. Upaya yang selalu digunakan oleh guru berupa tugas, laporan, serta motivasi kepada siswa. Faktor pendukung dan penghambat dalam upaya pola berpikir kritis ini ada dua faktor, yaitu faktor intern yang berasal dari dalam diri seorang siswa meliputi motivasi diri terhadap pola berpikir kritis dan faktor ekstern yang berasal dari lingkungan yang berada disekitar tempat tinggal siswa itu sendiri yang mampu membentuk pola berpikir kritis seorang siswa.
ENGLISH:
Madrasah Tsanawiyah Negeri 7 Malang is a friendly madrasah, both physical, sociocultural, facilities and infrastructure, as well as educators and education staff in accordance with the 2013 curriculum. As critical thinking patterns are expected in the 2013 curriculum so students are able to think reasoning, reflective, responsible, and adept at thinking . And can carry out their rights and obligations as a good citizen.
The purpose of this research is to describe the efforts of social studies teachers in improving critical thinking patterns, factors that support and inhibit students in Madrasah Tsanawiyah Negeri 7 Malang. Research by the author is included in the descriptive qualitative research. In relation to collecting data, the authors use the method of observation, interview and documentation. As for the analysis, the authors use descriptive qualitative analysis techniques. In addition, to support the description of the real situation in the field, here the authors include documentation as a complement and reinforcer of research data.
The results of research conducted by the author can be conveyed here that there is only one indicator of critical thinking patterns in the teacher's effort to form critical thinking patterns, namely Assessing Information. Efforts that are always used by teachers in the form of assignments, reports, and motivation to students. Supporting and inhibiting factors in the effort to think critically are two factors, namely internal factors originating from within a student include self-motivation towards critical thinking patterns and external factors originating from the environment around the student's own residence that is able to form patterns critical thinking of a student.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mujtahid, Mujtahid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Upaya Guru; Ilmu Pengetahuan Sosial; Pola Berpikir Kritis; Teachers Efforts; Social Science; Critical Thinking Pattern; جهود المعلم ، العلوم االجتماعية ، أنماط التفكير النقدي | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130313 Teacher Education and Professional Development of Educators | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Sinfa Ulun Uhada | ||||||
Date Deposited: | 01 Feb 2021 09:00 | ||||||
Last Modified: | 01 Feb 2021 09:00 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/23884 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |