Amaliyah, Lidiya (2020) Implementasi full day school dalam membentuk kepribadian muslim pada siswa SD Islamic Global School Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13140124.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Full day school sebagai alternatif dan jawaban dari permasalahan yang ada membuat siswa akan berada disekolah dengan waktu yang lebih lama dari pagi hingga sore hari dengan berbagai kegiatan serta pelajaran yang diterima. Dengan adanya program full day school ini yang di dalamnya banyak kegiatan yang dapat membentuk sikap dan perilaku anak-anak menjadi lebih baik. Terlebih didalam sekolah dengan adanya program full day school membuat siswa menjadi pribadi yang baik dan berperilaku sesuai dengan tuntunan agama. Melalui berbagai pembiasaan perilaku islami dan pengaplikasiannya dalam kehidupan sehari-hari baik di sekolah, keluarga dan masyarakat.
Penelitian ini bertujuan (1) untuk mengetahui implementasi full day school dalam membentuk kepribadian muslim siswa di SD Islamic Global School Malang, (2) untuk mengetahui faktor pendukung dan penghambat implementasi full day school dalam membentuk kepribadian muslim siswa di SD Islamic Global School Malang.
Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Sumber data berasal dari data primer dan data sekunder. Teknik pengumpulan data dengan wawancara, observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah dengan reduksi data, display (penyajian) data, dan mengambil kesimpulan. Pengecekan keabsahan data menggunakan perpanjang pengamatan, meningkatkan ketekunan, dan triangulasi.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa, (1) Implementasi Full day school dalam membentuk kepribadian muslim pada siswa melalui kegiatan pembelajaran mulai pukul 07.10 sampai pukul 15.30 WIB dengan lima hari efektif yakni Senin sampai Jum’at, hari Sabtu untuk kegiatan ekstrakurikuler. Pembentukan kepribadian muslim melalui berbagai kegiatan rutin dan pembiasaan dengan praktek secara langsung seperti hafalan juz Amma dan hadits-hadits pilihan. Pembiasaan sholat berjamaah di masjid, kegiatan beramal rutin dan sebagainya.(2) Faktor pendukungnya adalah dukungan sekolah yang penuh dan kerjasama antara guru dengan wali murid serta berbagai program sekolah dalam pembentukan kepribadian muslim. Faktor penghambatnya adalah kurangnya keteladanan saat anak berada di rumah sehingga proses pembentukan kepribadian muslim sedikit terhambat dan lingkungan di luar sekolah.
ABSTRACT
Full day School as an alternative and answer to existing problems make students will be at school from morning to evenibg with a many variety of activities and lessons received. Not only in terms o formal education, but with this full day school programs in which many activities can shape the attitudes and behavior of childrens for the better. Especially in schools, of course, with the full dat school programs makes students become good personalities and behave according to religious guidance. Through various Islamic behavioral habituation and its application in daily life both at school, family and community.
This research aims (1) to determine the implementation of full day school in shaping the moslem personality of students at elementary school Islamic Global Malang, (2) to find out the supporting and inhibiting factors of implementation full day school in shaping moslem personalities in students at elementary school Islamic Global Malang.
This research metode uses a descriptive qualitative approach. Source of data comes rom primary data and secuncary data. Data collection techniques wit interviews, observation and documentation. Data analysis techniques used are data reduction, display data (data presentation) and making conclusions. Checking the validity of the data uses extended observation, increasing perseverance and triangulation.
The results of this research indicate (1) the implementation of full day school in elementary schools is carried out through full day learning activities starting at 07.10 until 15.30 using the effective five day models from Monday to Friday. Saturday ids devoted to extracurricular activities. The implementation of muslim personality is carried out through various routine activities and habituation with direct practice, like memorizing juz amma and the hadith, the habit praying at the mosque, routine charity and so on. Supporting factors in shaping moslem personality are full school encouragement and good communication between teacher and student guardian., and various school programs that support the formation of Moslem personality. The inhibiting factor is the lack of exemplariness when the student at home, so the process of shaping moslem personality is a bit harpered and the environment outside the school.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Gafur, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Fullday school; kepribadian muslim | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130105 Primary Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Lidiya Amaliyah | ||||||
Date Deposited: | 07 Dec 2020 11:30 | ||||||
Last Modified: | 07 May 2023 20:00 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/23425 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |