Perbedaan pengambilan keputusan karier siswa dari keluarga utuh dan dari keluarga broken home di MA Mu’allimin Mu’allimat Rembang

Aini, Nafisatul (2012) Perbedaan pengambilan keputusan karier siswa dari keluarga utuh dan dari keluarga broken home di MA Mu’allimin Mu’allimat Rembang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Introduction)
07410111_Pendahuluan.pdf

Download (91kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Indonesia)
07410111_Indonesia.pdf

Download (13kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: English)
07410111_Inggris.pdf

Download (12kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 1)
07410111_Bab_1.pdf

Download (203kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 2)
07410111_Bab_2.pdf

Download (371kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 3)
07410111_Bab_3.pdf

Download (291kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 4)
07410111_Bab_4.pdf

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 5)
07410111_Bab_5.pdf

Download (155kB) | Preview
[img]
Preview
Text (References)
07410111_Daftar_Pustaka.pdf

Download (30kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Appendices)
07410111_Lampiran.pdf

Download (191kB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Siswa SMA/MA adalah siswa yang berada pada usia remaja, masa untuk memasuki dunia pendidikan tinggi yang merupakan tempat untuk membentuk integritas karier yang didambakannya, mulai memilih akan mengambil jurusan IPA, IPS ataukah Bahasa. Faktor-faktor dalam pengambilan keputusan karier yaitu faktor internal dan faktor eksternal. Faktor eksternal antara lain faktor keluarga. Dari faktor keluarga dilihat dari keadaan keluarga yaitu struktur keluarga siswa, keluarga utuh dan keluarga broken home.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat pengambilan keputusan karier siswa dari keluarga utuh dan tingkat pengambilan keputusan karier siswa dari keluarga broken home di MA Mu’allimin Mu’allimat Rembang. Rancangan dalam penelitian ini adalah deskriptif dan komparatif, dilakukan di MA Mu’allimin Mu’allimat Rembang, dengan populasi siswa kelas X. Penarikan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik Quota Random Sampling meliputi 30 orang siswa dari keluarga utuh dan 30 orang siswa dari keluarga broken home. Metode pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dokumentasi dan skala. Instrumen dalam penelitian ini menggunakan skala Likert, yaitu skala Pengambilan Keputusan Karier berdasarkan teori Jordan. Teknik analisis menggunakan analisis prosentase dengan menggunakan skor standar dan standar deviasi untuk mendeskripsikan pengambilan keputusan karier siswa dari keluarga utuh dan broken home serta analisis Uji-t.

Hasil penelitian diketahui siswa dari keluarga utuh dikategorikan mampu sebesar 63% dan angat mampu sebesar 37% dalam pengambilan keputusan karier, sedangkan siswa dari keluarga broken home dikategorikan mampu sebesar 66,7% dan kurang mampu sebesar 33,3% dalam pengambilan keputusan karier. Berdasarkan hasil analisis diketahui ada perbedaan pengambilan keputusan karier siswa yang berasal dari keluarga utuh dan siswa yang berasal dari keluarga broken home di MA Mu’allimin Mu’allimat Rembang. Siswa MA Mu’allimin Mu’allimat Rembang yang berasal dari keluarga utuh memiliki kemampuan pengambilan keputusan karier yang lebih tinggi daripada siswa yang berasal dari keluarga broken home.

ENGLISH:

High school students are on their adolescence period, in which they prepare to enter the university, which is a place to build their future and career that they have dreamt. It is all started from choosing whether to take natural science, social science, or Language major. There are internal and external factors in career decision making. The external factors cover family factors. It is seen from student’s family structure, whether they are complete family or broken home family.

This research is aimed at knowing career decision making level on Mu’allimin Mu’allimat Islamic High School students, who are from complete family and students who are not, in Rembang. Sample draft in this research is using quote random sampling technique which comprises from 30 students from complete family and 30 students from broken home family. The methods of collecting data are observation, interview, documentation, and scale. The research instrument is Likert scale, a career decision making scale which is based on Jordan theory. The analysis techniques of this research are using t-test analysis and percentage analysis with standard score and standard deviation to describe student’s career decision making from complete and broken home family students.

The result research is that the students from complete family are categorized in capable for 63% and very capable for 37% in career making decision. Meanwhile, the students come from broken home family are categorized less capable for 33,3% and capable for 66,7% in making decision on their career. Based on the research finding, it is known that there are differences in career making decision from students of complete family and students of broken home family in Mu’allimin Mu’allimat Islamic high school in Rembang. The students from complete family have higher capability in making decision on their career that the students from broken home family.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Arifin, Zainul
Keywords: Keputusan Karier; Keluarga Utuh; Keluarga Broken Home; Career Decision; Complete Family; Broken Home Family
Subjects: 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1702 Cognitive Sciences > 170202 Decision Making
Departement: Fakultas Psikologi
Location: 170202
Depositing User: Ratih Novitasari
Date Deposited: 28 Sep 2015 03:16
Last Modified: 28 Sep 2015 03:16
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2173

Actions (login required)

View Item View Item