Rochmahyanti, Lailatul (2020) Dinamika regulasi diri mahasiswa asing semester akhir dalam proses akademik. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
This is the latest version of this item.
|
Text (fulltext)
16410054.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK:
Mahasiswa asing tentu akan melakukan penyesuaian diri di lingkungan yang baru. Beberapa mahasiswa mengalami kesulitan dalam beberapa bidang seperti bahasa, sosial, dan ekonomi sehingga melakukan upaya regulasi diri. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran regulasi diri mahasiswa asing serta faktor-faktor yang mempengaruhi regulasi diri pada mahasiswa asing sehingga tergambar dinamika regulasi diri mahasiswa asing dalam proses akademik.
Penelitian ini dilakukan kepada dua mahasiswa asing semester akhir yang berasal dari Kamboja dan Malaysia. Keduanya berjenis kelamin perempuan dan memiliki usia yang sama yaitu 26 tahun. Dalam memperoleh data, peneliti menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan fenomenologi. Dalam hal ini peneliti ingin menggali dan mengungkap pengalaman mahasiswa asing dalam proses akademik sehingga peneliti dapat mengetahui dinamika regulasi diri yang dilakukan oleh mahasiswa asing.
Dari penelitian ini dapat diketahui bahwa perbedaan budaya menuntut mahasiswa asing untuk melakukan penyesuaian diri dalam segala bidang seperti bidang bahasa, sosial, dan ekonomi. Dalam proses penyesuaian diri muncul beberapa kendala sehingga mahasiswa asing dituntut untuk melakukan regulasi diri dalam proses akademik. Kedua subjek memiliki kemampuan regulasi diri yang berbeda. Subjek 1 mengalami kesulitan berbahasa, bersoaialisasi, dan menggunakan uang dalam proses adaptasi, dalam perkuliahan ia kesulitan memahami materi. Sedangkan subjek 2 tidak mengalami kendala dalam bahasa sehingga lebih mudah dalam melakukan adaptasi dan aktif saat perkuliahan berlangsung. Faktor internal yang mempengaruhi kedua subjek sama, yaitu kemampuan mengevaluasi diri dan pemberian reward pada diri sendiri. Sedangkan faktor eksternal yang berpengaruh bagi subjek 1 adalah standart pribadi, dukungan keluarga, dosen dan teman. Bagi subjek 1 teman sangat berpengaruh terutama dalam membantu memahami materi saat kesulitan. Namun bagi subjek 2, faktor eksternal yang mempengaruhi adalah standart pribadi dan dukungan keluarga, ia tidak bergantung pada teman. Setelah melalui proses regulasi diri selama 3.5 tahun, dapat dikatakan bahwa subjek 2 memiliki regulasi diri yang lebih baik daripada subjek 1.
ABSTRACT:
Foreign students will certainly make adjustments in the new environment. Some students experience difficulties in several fields such as language, social, and economics so they make efforts to self-regulation. This researh aims to determine the description of self-regulation of foreign students and the factors that influence self-regulation of foreign students so that the dynamics of self-regulation of foreign students are reflected in the academic process.
This research was conducted on two foreign students in the final semester from Cambodia and Malaysia. Both are female and have the same age of 26 years. In obtaining data, researchers used a qualitative method with a phenomenological approach. In this case the researcher wants to explore and uncover the experience of foreign students in the academic process so that researchers can find out the dynamics of self-regulation carried out by foreign students.
From this research we can conclude that cultural differences require foreign students to make adjustments in all fields such as language, social, and economics. In the process of adaptation several obstacles arise so that foreign students are required to conduct self-regulation in the academic process. Both subjects have different self-regulation abilities. Subject 1 has difficulty speaking, socializing, and using money in the adaptation process, in lectures he has difficulty understanding the material. While subject 2 had no problems in language, it was easier to adapt and be active during the lecture. Internal factors that affect the two subjects are the same, those are ability to evaluate themselves and give rewards to themselves. While external factors that affect subject 1 are personal standards, family support, lecturers and friends. For the subject 1 friend is very influential, especially in helping to understand the difficult material. But for subject 2, external factors that influence are personal standards and family support, she does not depend on friends. After going through a process of self-regulation for 3.5 years, it can be said that subject 2 has better self-regulation than subject 1.
مستخلص البحث:
ةبلطلا نم عضب دباك .ةديدجلا ةئيبلا يف سفنلا بسانتلا بئارغلا ةبلطلا لعفيس ،اعبطص عاونلأا يف ابع
ميظنتلا ريوصت فيرعتل ثحبلا اذه فدهي .سفنلا ميظنتلا يعسلا لعفي ىتح ةيداصتقلإاو ،ةيعامتجلإا ،ةغللا لثم
سفنلا ميظنتلا يكيمانيدلا طيطخت ىتح بئارغلا ةبلطلا سفنلا ميظنتلا رثأت يتلا رصانعلاو بئارغلا ةبلطلا سفنلا
.ةيساردلا ةيلمع يف ةبلطلا
اذه لعفي ناكلمتو ناتأرم اتلك .ايزلامو ينابيجنارف نم ةريخلأا ىوتسملا نيتبيرغلا نيتبلاطلا ىلإ ثحبلا
وه يواستملا رمعلا02 ،لاحلا اذه يف .رهاوظلا ةجهنلاب ةيعونلا ةقيرطلا ةثحابلا مدختست ،تانايبلا لين يف .ماع
اردلا ةيلمع يف بئارغلا ةبلطلا ةربخ باتغتو رفحت نا ةثحابلا ديرتا ةثحابلا عيطتست ىتح ةيس يكيمانيدلا فرعت ن
.بئارغلا ةبلطلا لعفي يذلا سفنلا ميظنتلا
يف سفنلا بسانتلا لاعفلإ بئارغلا ةبلطلا بلطي ةفاقثلا قرف
ّ
نأ فرعي نا عيطتسي ،ثحبلا اذه نم
ي ىتح بويعلا علطت ،سفنلا بسانتلا ةيلمع يف .ةيداصتقلإاو ،ةيعامتجلإا ،ةغللا لثم عاونلأاط بئارغلا ةبلطلا بل
دباكي .ةفلتخملا ةيسفنلا ةميظنتلا ةعاطتسلإا ثحبملا لاك كلمي .ةيساردلا ةيلمع يف سفنلا ميظنتلا لاعفلإ
يف ةداملا مهفل بعصلا رعشت ،ليهأتلا ةيلمع يف ةيلاملا مادختساو ،يعامتجلإا ،يوغللا بعصلا لولأا ثحبملا
ويعلا دباكيلا يناثلا ثحبملا امأ .ةيلكلاعلا .ةيساردلا يف طيشنلاو ليهأتلا لاعفإ يف لهسأ ىتح ةغللا يف ب رصن
يجراخلا رصنعلا امأ .اهسفن ىلإ رجلأا ءاطعإو سفنلا ميوقتلا ةعاطتسإ وه ،ايواستم نيثحبملا رثأي يذلا يلخادلا
لولأا ثحبملل .باحصلأاو ،ملعملا ،ةرسلأا ةناعإ ،يسفنلا رايعملا وه لولأا ثحبملل رثأي يذلاش رثأي اديد
سفنلا رايعملا وه رثأي يذلا يجراخلا رصنعلا ،يناثلا ثحبملل ،لب .بعصلا دنع ةداملا مهف ةناعإ يف ةصاخ
سفنلا ميظنتلا ةيلمع ىلع رمت دعب .باحصلأا دمتعتلا ،ةرسلأا ةناعإو5،3 ثحبملا نأ لاقت نا عاطتست ،اماع
.لولأا ثحبملا نم نسحأ سفنلا ميظنتلا كلمي يناثلا
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Fuady, Muh. Anwar and Astutik, Fuji | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | penyesuaian diri; regulasi diri; mahasiswa asing; proses akademik; self-adjustment; self-regulation; foreign students; academic process ةيساردلا ةيلمع ;بئارغلا ةبلطلا ;سفنلا ميظنتلا ;سفنلا بسانتلا | |||||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170109 Personality, Abilities and Assessment | |||||||||
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi | |||||||||
Depositing User: | Lailatul Rochmahyanti | |||||||||
Date Deposited: | 24 Aug 2020 10:12 | |||||||||
Last Modified: | 05 May 2023 10:29 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/20815 |
Downloads
Downloads per month over past year
Available Versions of this Item
- Dinamika regulasi diri mahasiswa asing semester akhir dalam proses akademik. (deposited 24 Aug 2020 10:12) [Currently Displayed]
Actions (login required)
View Item |