Mahendra, Sigit Bayu (2013) Hubungan antara kompetensi sosial dengan prestasi akademik pelajaran sosiologi tahun pertama pada siswa MA Mamba’ul Ulum Desa Awang-awang Kecamatan Mojosari Kabupaten Mojokerto. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
08410117_Pendahuluan.pdf Download (428kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
08410117_Indonesia.pdf Download (155kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
08410117_Inggris.pdf Download (53kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
08410117_Bab_1.pdf Download (345kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
08410117_Bab_2.pdf Download (631kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
08410117_Bab_3.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
08410117_Bab_4.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
08410117_Bab_5.pdf Download (275kB) | Preview |
|
|
Text (References)
08410117_Daftar_Pustaka.pdf Download (174kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kompetensi sosial adalah kemampuan individu dalam menggunakan ketrampilan dan pengetahuan untuk melakukan relasi positif dengan orang lain. Prestasi akademik adalah tingkat pencapaian atau kecakapan dalam kegiatan akademik yang biasanya dinilai oleh guru dengan tes yang telah sesuai dengan standar.Rumusan masalah dalam penelitian ini yaitu : 1) Apa tingkat kompetensi sosial peserta didik tahun pertama di MA Mamba’ul Ulum, 2) Apa tingkat prestasi akademik peserta didik tahun pertama di MA Mamba’ul Ulum, 3)Apa hubungan antara kompetensi sosial dengan prestasi akademik peserta didik tahun pertama di MA Mamba’ul Ulum, tujuannya adalah 1) Untuk mengetahui tingkat kompetensi sosia peserta didik tahun pertama di MA Mamba’ul Ulum, 2)Untuk mengetahui tingkat prestasi akademik peserta didik tahun pertama di MA Mamba’ul Ulum, 3) Untuk mengetahui hubungan antara kompetensi sosial dengan prestasi akademik peserta didik tahun pertama di MA Mamba’ul Ulum.
Penelitian ini di lakukan di sekolah Madrasah Aliyah yg ada di kabupaten Mojokerto. Yaitu MA Mamba’ul ulum Mojosari, jenis penelitian ini adalah kuantitatif yaitu penelitian yang ditinjau dari sudut paradigma penelitian yang menekankan pada pengujian teori-teori melalui pengukuran variabel-variabel penelitian dengan angka dan melakukan analisa data dengan prosedur statistik. Variabel penelitian terdiri dari kompetensi sosial dan prestasi akademik pengumpulan datanya : 1) skala, 2) observasi, 3) wawancara, 4) angket 5) data hasil ujian. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas X MA Mambaul ulum Mojokerto,sampel penelitian berjumlah 40 orang.
Dari hasil penelitian didapatkan tingkat kompetensi sosial peserta didik tahun pertama di MA Mamba’ul Ulum Mojokerto, yaitu didapatkan 12 orang (30%) berada pada tingkat kompetensi sosial yang tinggi, 17 orang (42,5%) berada pada kategori sedang dan 11 orang (27,5%) memiliki kompetensi sosial yang cukup rendah, sedangkan hasil tingkat prestasi akademik pada mata pelajaran sosiologi peserta didik tahun pertama di MA Mamba’ul Ulum, yaitu didapatkan 28 orang (70 %) berada pada tingkat prestasi akademik yang tinggi, 9 orang (22,5%) berada pada kategori sedang dan 3 orang (7,5%) memiliki kompetensi sosial yang cukup rendah. Dari hasil analisa Diketahui hubungan antara kompetensi sosial dengan prestasi akademik pada peserta didik tahun pertama di MA Mamba’ul Ulum Mojokerto dengan hasil hit r 0,953, p = 0,000 yang berarti bahwa hipotesis kerja yang diajukan dapat diterima, yaitu terdapat hubungan yang signifikan antara kedua variable tersebut. Dari hasil tersebut dapat dijelaskan bahwa semakin tinggi tingkat kompetensi sosial peserta didik maka semakin tinggi pula tingkat prestasi akademiknya.
ENGLISH:
Social competence is an individual competence in using the skills and knowledge to have a positive relationship with another individual (in social life). Academic achievement is an attainment level or student academic qualification that evaluated by some test with a certain standard. Here are the focus of study in this research: 1) How is the social competence of Mamba’ul Ulum senior high school first grade student?, 2) How is the academic achievement level of Mamba’ul Ulum senior high school first grade student?, and 3) What is the relationship between social competence and academic achievement of Mamba’ul Ulum senior high school first grade student?. While the objectives of the study are: 1) to know the social competence level of Mamba’ul Ulum senior high school first grade student, 2) to know the academic achievement level of Mamba’ul Ulum senior high school first grade student, and 3) to know the relationship between social competence and academic achievement of Mamba’ul Ulum senior high school first grade student.
This research was done in the some senior high school that located in Mojokerto. That is an Islamic senior high schoolof Mamba’ul Ulum, Merjosari. It is a qualitative research that a research observed and considered by theories trial and test through the research variables measurement and data analyzing by the statistic procedure. There several variables used in this research, thus are: 1) Scale, 2) Observation, 3) Interview, 4) questionnaire, and 5) Examination result data. The population of this research is student of Islamic senior high schoolof Mamba’ul Ulum, Mojokerto which the sample took 40 students.
The finding of this research informed that the social competence level of Mamba’ul Ulum senior high school first grade student, Mojokerto, is 12 students (30%) on the high social competence, 17 students (42,5%) on the medium social competence, and 11 students (27,5%) on the low social competence. So, based on the academic achievement on sociology subject of Mamba’ul Ulum Islamic senior high school first grade student, there 28 students (70%) on the high academic achievement, 9 students (22,5%) on the medium academic achievement and 3 students (7,5%) on the low academic achievement. Then, found that the relationship between social competence and academic achievement of Mamba’ul Ulum Islamic senior high school first grade student is “hit r 0,953, p = 0,000” that meant the hypothesis is received which it is there some relationship among it (social competence and academic achievement). It means that when the student social competence is increasing, the academic achievement will increase too.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hidayah, Rifa | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kompetensi Sosial; Prestasi Akademik; Social Competence, Academic Achievement | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Location: | 170103 | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 07 Sep 2015 16:12 | ||||||
Last Modified: | 07 Sep 2015 16:12 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/1824 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |