Indriana, Rohma Wati (2020) Implementasi nilai-nilai pendidikan kewirausahaan pada program budidaya Cacing Tanah di SMP Negeri 22 Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13130060.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kewirausahaan memiliki peran sentral dalam kehidupan dan pembangunan suatu bangsa. Kewirausahaan harus hadir dalam semua aspek kehidupan. Dunia pendidikan sudah memberikan jawaban bahwa wirausahawan bisa dididik. Dalam pendidikan kewirausahaan di sekolah juga bukan semata-mata menciptakan suatu produk dan memasarkannya. Akan tetapi, merupakan upaya menginternalisasikan jiwa dan mental kewirausahaan yang menjadi nilai tambah peserta didik dengan memiliki banyak ide-ide kreatif, dan inofatif, dan mampu menjalakan peranannya dalam kehidupan dengan baik.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) Mendeskripsikan implementasi nilai-nilai pendidikan kewirausahaan pada program budidaya cacing tanah di SMP Negeri 22 kota Malang, (2) Mengetahui nilai-nilai pendidikan kewirausahaan pada program budidaya cacing tanah di SMP Negeri 22 kota Malang, (3) Mendeskripsikan faktor pendorong dan penghambat pendidikan kewirausahaan pada program budidaya cacing tanah di SMP Negeri 22 kota Malang.
Dalam melakukan penelitian ini peneliti menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif. Dalam proses pengumpulan data peneliti menggunakan metode observasi, wawancara dan dokumentasi. Dalam melakukan observasi dilapangan, peneliti berperan sebagai pengamat. Untuk analisisnya penulis menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif, yaitu berupa data yang tertulis atau lisan dari narasumber dan prilaku yang diamati sehingga dalam hal ini penulis menggambarkan hal yang menyeluruh tentang keadaan yang sebenarnya.
Hasil penelitian menyatakan bahwa: 1) Implementasi nilai-nilai pendidikan kewirausahaan untuk menumbuhkan minat wirausaha siswa pada program budidaya cacing tanah yaitu dengan a) perencana awal kegiatan b) pilihan kelas minat bakat sesuai bakat siswa c) proses pembelajaran lebih kearah praktek 2) Nilai-nilai pendidikan kewirausahaan yang ditemukan adalah nilai kreatif, disiplin, tanggungjawab, kemandirian, kepemimpinan, komunikatif, dan berorienyasi pada tindakan. 3) Faktor pendorong pendidikan kewirausahaan pada program budidaya cacing tanah yaitu tersedianya bengkel enterprenenuer, apresiasi yang didapat dari kepala sekolah dan guru dan faktor penghambatnya yaitu kurang kreatifnya guru dalam pembelajaran serta kurang tersedianya bahan dan bengkel enterpreneur untuk kelas budidaya.
ENGLISH:
Entrepreneurship has a central role in the life and development of a nation. Entrepreneurship must be present in all aspects of life. The world of education has given the answer that the entrepreneur can be educated. In entrepreneurship education in schools is also not merely creating a product and marketing it. However, it is an effort to internalize the entrepreneurial spirit and mentality which is an added value for students by having lots of creative, and innovative ideas, and being able to carry out their roles in life well.
The purpose of this study is to: (1) Describe the Implementation of entrepreneurship education values in earthworm cultivation in junior high school 22 city of Malang, (2) know the values of entrepreneurship education in earthworm cultivation in junior high school 22 city of Malang, (3) Explain the motivating and inhibiting factors in entrepreneurship education in the earthworm cultivation program at the junior high school 22 city of Malang.
This study used descriptive qualitative method. In the collecting the data, the researcher uses observing, interviewing and documenting. In observing, the researcher becomes an observer. Meanwhile in analyzing, the researcher uses descriptive qualitative. That is the data that written or spoken by informant, so that the researcher describes all about the real situation.
The results of the study stated that: 1) the process of Implementation of the values of entrepreneurship education to foster student entrepreneurial interest in the earthworm cultivation program that is by a) the initial planner of activities b) choice of talent interest classes according to student talent c) the learning process is more towards practice 2) know the values of entrepreneurship education found are creative values, discipline, responsibility, independence, leadership, communicative, and oriented to action 3) factors driving entrepreneurship education in the earthworm cultivation program that is the availability of entrepreneurship workshops, appreciation obtained from principals and teachers and inhibiting factors namely lack of creative teachers in learning and lack of availability materials and workshop entrepreneurs for the cultivation class.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zuhroh, Ni’matuz | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | implementasi pendidikan kewirausahaan; nilai-nilai kewirausahaan; budidaya; implementation of entrepreneurship education; entrepreneurial values; cultivation | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130205 Humanities and Social Sciences Curriculum and Pedagogy (excl. Economics, Business and Management) | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Rohma Wati Indriana | ||||||
Date Deposited: | 28 May 2020 14:31 | ||||||
Last Modified: | 28 May 2020 14:31 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/17215 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |