Miswardani, Enrica Ayu (2019) Manajemen strategik kepala sekolah dalam inovasi program akademik di SMP Islam Terpadu Darul Fikri Kabupaten Sidoarjo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text
15170035.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
The innovation of academic programs is necessary for the development of quality education today. The principal as a stakeholder of educational institutions is instrumental in improving the quality of education and required to have special competencies and strategies to achieve the vision, mission and objectives of the school. Such achievement can be described in the form of activities program. Academic programs as a form of innovation are indispensable for learners to easily understand and apply the knowledge taught. Therefore, the role of the headmaster as an innovator in developing an educational program is necessary in order to achieve goals effectively and efficiently.
The purpose of this research is to: (1) describe the formulation of the school principals in the innovation of academic programs, (2) describe the implementation of the principal strategy in the innovation of academic programs, (3) describing Evaluation and control of the school principal's strategy in the innovation of academic programs, (4) knowing the outcome of the principal's strategy in the innovation of academic programs in SMPIT Darul Fikri Sidoarjo.
The research method used is qualitative with a case study approach, which means researchers become an important instrument in the implementation of this research. Researchers collect data relevant to the research theme. The data collection stage is conducted using interview techniques, observations, and documentation. Data that has been obtained, then analyzed and checked the validity of the data using triangulation techniques and membercheck.
The research results of the headmaster's strategic management in the innovation of academic programs show that: 1) The strategy formulation refers to 5 quality assurance of school graduates, based on their vision and mission, and analyzed by identifying strengths, Weaknesses, opportunities, and threats. 2) Implementation of the strategy is done by: a) establishing harmonious relations with the environment, b) exemplified members, c) to seek new ideas, d) integrate each activity, e) develop innovative learning models. 3) Evaluation and control conducted by using routine supervision patterns and procurement of LPJ (accountability report) at the end of activities. 4) The results of the strategy that has been done by the head of the school, among others: growing community trust, increasing student achievement, and the satisfaction of learners in obtaining quality assurance are fulfilled.
INDONESIA:
Inovasi program akademik sangat diperlukan bagi pengembangan mutu pendidikan saat ini. Kepala sekolah sebagai pemangku kepentingan lembaga pendidikan sangat berperan untuk meningkatkan mutu pendidikan dan diharuskan memiliki kompetensi dan strategi khusus untuk mencapai visi, misi dan tujuan sekolah.Pencapaian tersebut dapat dijabarkan dalam bentuk program kegiatan. Program akademik sebagai wujud inovasi sangat diperlukan agar peserta didik dapat dengan mudah memahami dan menerapkan ilmu yang diajarkan. Oleh karena itu, peran kepala sekolah sebagai inovator dalam mengembangkan program pendidikan sangat dibutuhkan agar cita-cita tercapai secara efektif dan efisien.
Tujuan dari diadakannya penelitian ini adalah untuk: (1) mendeskripsikan formulasi strategi kepala sekolah dalam inovasi program akademik,(2) mendeskripsikan implementasi strategi kepala sekolah dalam inovasi program akademik, (3) mendeskripsikan evaluasi dan kontrol strategi kepala sekolah dalam inovasi program akademik, (4) mengetahui hasil dari strategi kepala sekolah dalam inovasi program akademik di SMPIT Darul Fikri Sidoarjo.
Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan studi kasus, yang berarti peneliti menjadi instrumen penting dalam pelaksanaan penelitian ini. Peneliti mengumpulkan data yang relevan dengan tema penelitian. Tahap pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik wawancara, observasi, dan dokumentasi. Data yang sudah diperoleh, kemudian dianalisis dan dicek keabsahan datanya dengan menggunakan teknik triangulasi dan membercheck.
Hasil penelitian dari manajemen strategik kepala sekolah dalam inovasi program akademik menunjukkan bahwa: 1) formulasi strategi mengacu pada 5 jaminan mutu lulusan sekolah, berdasarkan visi dan misi, serta dianalisis dengan mengidentifikasi kekuatan, kelemahan, peluang, dan ancaman. 2) Implementasi strategi dilakukan dengan: a)menjalin hubungan harmonis dengan lingkungan, b)memberikan teladan kepada anggota, c)mencari gagasan baru, d) mengintegrasikan setiap kegiatan, e) mengembangkan model-model pembelajaran yang inovatif. 3) evaluasi dan kontrol dilakukan dengan menggunakan pola pengawasan rutin serta pengadaan LPJ (laporan pertanggungjawaban) diakhir kegiatan. 4) hasil dari strategi yang sudah dilakukan kepala sekolah antara lain: kepercayaan masyarakat yang semakin besar, prestasi siswa yang semakin meningkat, dan kepuasan peserta didik dalam mendapatkan quality assurance terpenuhi.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Tharaba, M. Fahim | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Headmaster Strategic Management; Academic Program Innovation; Strategik Kepala Sekolah; Inovasi Program Akademik | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 11 Apr 2020 09:27 | ||||||
Last Modified: | 11 Apr 2020 09:27 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16926 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |