Alfiansyah, M. Iqbal (2019) Implementasi pendidikan inklusi di Sekolah Kejuruan Negeri (SMKN) 2 Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text
15170032.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Inclusive education management is a process of organizing and managing resources related to the implementation of inclusive education including planning, implementing, monitoring, and evaluating as well as following up on evaluation results. In the implementation of inclusive education, there are components that must be present in the management of inclusive education, namely students, curriculum, educators and education staff, facilities and infrastructure, costs and relationships with the community.
This study aims to determine: (1) The planning for the implementation of inclusive education, (2) the implementation process of inclusive education, and (3) the impact of implementation of inclusive education.
This study uses a qualitative approach to the type of descriptive-qualitative research and uses descriptive methods. The techniques of collecting data use the observation, interviews, and documentation. The analysis of the data used in the research includes data reduction, data presentation, and data verification.
The results showed that (1) the planning created SMKN 2 of Malang was to make a special assistant teacher's work program containing student activities for one year. (2) the implementation process carried out by SMKN 2 of Malang covers the situation of educators and education staff, curriculum used, learning process, and condition of infrastructure facilities. (3) the impact of implementation includes three aspects, namely (1) Individual impact of children (personal impact and psychological impact) (2) Organizational/school impact (direct and indirect impact) (3) the impact on society.
INDONESIA:
Manajemen pendidikan inklusi merupakan proses pengaturan dan pengelolaan sumber daya yang terkait dengan penyelenggaraan pendidikan inklusi meliputi perencanaan, pelaksanaan, monitoring, dan evaluasi serta tindak lanjut hasil evaluasi. Dalam implementasi pendidikan inklusi terdapat komponen-komponen yang harus ada dalam pengelolaan pendidikan inklusi yaitu siswa, kurikulum, tenaga pendidikan dan kependidikan, sarana dan prasarana, biaya dan hubungan dengan masyarakat.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) perencanaan implementasi pendidikan inklusi di SMKN 2 kota malang, (2) proses implementasi pendidikan inklusi di SMKN 2 kota Malang, (3) dampak implementasi pendidikan inklusi.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif-kualitatif dan memakai metode deskriptif. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Adapun analisis data yang digunakan dalam penelitia mencakup reduksi data, penyajian data, dan verifikasi data.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) perencanaan yang di buat oleh SMKN 2 kota Malang adalah dengan membuat program kerja guru pendamping khusus yang berisi kegiatan-kegiatan siswa selama satu tahun. (2) proses implementasi yang dilakukan oleh SMKN 2 kota Malang meliputi keadaan tenaga pendidik dan kependidikan, kurikulum yang digunakan dan kondisi sarana prasarana untuk sekolah inklusi. (3) dampak dari implementasi meliputi 3 aspek yaitu (1) Dampak Individu anak (dampak Personal dan dampak Psikis) (2) Dampak Organisasi/sekolah (dampak langsung dan tidak langsung (3) dampak terhadap Masyarakat.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yaqien, Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Implementation; Inclusive Education; Implementasi; Pendidikan Inklusi | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 11 Apr 2020 09:29 | ||||||
Last Modified: | 11 Apr 2020 09:29 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16923 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |