Rokhmawati, Siti (2019) Implementasi program pendidikan terapan bidang teknologi informasi dan komunikasi dalam pengembangan kompetensi siswa di Sekolah Menengah Atas Islam Al Maarif Singosari. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text
15170028.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Competence is an ability that is in someone to show and apply these skills in their lives. One of them is information technology competency, where this competency is able to help them to continue their education to tertiary level or to work. One way to develop student competencies in the field of information technology is by applying the Applied Education and Information Technology Program (Prodistik) in schools. Al Maarif Singosari Islamic High School in collaboration with ITS Surabaya in developing student competencies by implementing Prodistik as a superior program for schools. The purpose of this study is to determine the planning, implementation, and evaluation of Prodistik in developing student competencies at Al Maarif Singosari Islamic High School.
This research is a qualitative research with a descriptive research design. Data were obtained through interviewing techniques with the Principal, Prodistik Chair, Instructor and several Al Maarif Singosari Islamic High School students. Then make observations directly in the field, as well as through school documentation such as syllabi, student data, schedules and so on. Data analysis using the model of Miles and Huberman, namely data collection, data reduction, data display, and conclusion drawing / verification. Checking the validity of the data uses source triangulation.
The results of this study are as follows: 1) Prodistik planning includes the formulation of objectives, the selection of majors that are opened, the formation of an organizational structure, the formulation of funding, involving several parties concerned; 2) Prodistik implementation is attended by all students, the curriculum comes from ITS by adjusting the situation of the school, taken as many as 25 credits for 5 semesters, the schedule of activities is set at the beginning of the semester, there are 3 computer laboratories, there is Prodistik extracurricular to support learning; 3) Prodistik evaluation includes program evaluation and evaluation of student development, evaluation of student development with daily assignment methods, the reporting of student progress, the follow-up. By applying Prodistik at Islamic High School Al Maarif Singosari can make students more independent, creative and more skilled in the use of information technology.
INDONESIA:
Kompetensi merupakan sebuah kemampuan yang ada pada diri seseorang untuk menunjukkan dan mengaplikasikan keterampilannya tersebut di dalam kehidupannya. Salah satunya yakni kompetensi bidang IT, dimana kompetensi ini mampu membantu mereka untuk melanjutkan pendidikan ke jenjang perguruan tinggi maupun untuk bekerja. Salah satu cara untuk mengembangkan kompetensi siswa di bidang IT yaitu dengan menerapkan Program Pendidikan Terapan Bidang Teknologi Informasi dan Komunikasi (Prodistik) di sekolah. SMA Islam Al Maarif Singosari bekerjasama dengan ITS Surabaya dalam mengembangkan kompetensi siswa dengan menerapkan Prodistik sebagai program unggulan sekolah.Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi Prodistik dalam mengembangkan kompetensi siswa di SMA Islam Al Maarif Singosari.
Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan rancangan penelitian deskriptif. Data diperoleh melalui teknik wawancara bersama Kepala Sekolah, Ketua Prodistik, Instruktur dan beberapa siswa SMA Islam Al Maarif Singosari. Kemudian melakukan observasi secara langsung di lapangan, serta melalui dokumentasi sekolah seperti silabus, data siswa, jadwal dan sebagainya. Analisis data menggunakan model Miles dan Huberman, yaitu data collection, data reduction, data display, dan conclusion drawing/verification. Pengecekan keabsahan data menggunakan triangulasi sumber.
Hasil dari penelitian ini adalah sebagai berikut:1) perencanaan Prodistik meliputi perumusan tujuan, pemilihan jurusan yang dibuka, pembentukan struktur organisasi, perumusan pendanaan, melibatkan beberapa pihak yang bersangkutan; 2) Pelaksanaan Prodistik yakni diikuti oleh seluruh siswa, kurikulum berasal dari ITS dengan menyesuaikan keadaaan sekolah, ditempuh sebanyak 25 SKS selama 5 semester, jadwal kegiatan ditetapkan di awal semester, terdapat 3 laboratorium komputer, terdapat ekstrakurikuler Prodistik untuk menunjang pembelajaran; 3) Evaluasi Prodistik meliputi evaluasi program dan evaluasi perkembangan siswa, evaluasi perkembangan siswa dengan metode tugas harian, adanya pelaporan perkembangan siswa, adanya tindak lanjut. Dengan diterapkan Prodistik di SMA Islam Al Maarif Singosari dapat membuat siswa lebih mandiri, kreatif dan lebih terampil dalam penggunaan IT.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Antariksa, Walid Fajar | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Implementation; Prodistik; Student Competency; Implementasi; Kompetensi Siswa | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 11 Apr 2020 09:29 | ||||||
Last Modified: | 11 Apr 2020 09:29 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16919 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |