Mufiddah, Hinun Ayyu (2019) Pengaruh pendidikan Agama dalam keluarga terhadap karakter religius siswa kelas IV di SD Islam As-Salam Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
15140089.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) |
Abstract
ABSTRACT
Family education determines a strategic position in an effort to build a good generation. The character of children in the future is largely determined by education and parents’ guidance because education in a family is firstly received by children. While a religious character does not just happen in terms of forming one's character, religious education has a very important role in life such as the values of religious characters namely faith, Islam, ihsan, taqwa, gratitude and patience.
The objectives of this study are to: (1) describe the implementation of religious education in the families of fourth grade students at As-Salam Islamic Elementary School Malang (2) describe a religious character of fourth grade students at As-Salam Islamic Elementary School Malang (3) prove the presence or absence of religious education in the family towards the character of fourth grade students at As-Salam Islamic Elementary School Malang.
To achieve these objectives, quantitative research with descriptive research method was used, the data were collected through questionnaires, interviews, and documentation. In this study, researchers took a sample of 47 fourth grade students at As-Salam Islamic Elementary School Malang.
The results of this study indicated that: (1) Religious education in the family is at a good level that is 49% as showed by 23 students with a value at an interval of 85-94 obtained from the total score of questionnaire, meanwhile the lowest score was obtained with a value of 66 and the highest score with a value of 104. (2) The religious character is at a good level of 45% as showed by 21 students with an interval value of 33-36 and resulted the lowest score with a value of 25 and the highest score with a value of 40. (3) There is a significant result between religious education in families towards character of fourth grade students at As-Salam Islamic Elementary School Malang based on the significance value of the table of coefficients which obtained significance value of 0,000 <0.05, tcount value of 3.929. While the value of ttable (a = 0.05, db = 45) = 3.884. Tcount = 3,929> table = 3,884. The coefficient of determination (R2) is 0.255 or 25.5%. Those amount implied that the religious education in families support the religious character building by 25.5%. Whereas 74.5% agreed by other variables exceeded this regression model such as the school environment or the community environment.
ABSTRAK
Pendidikan keluarga menempati posisi yang strategis dalam upaya membangun generasi yang baik. Baik buruk perilaku anak di masa yang akan datang banyak ditentukan oleh pendidikan dan bimbingan orang tua karena pendidikan dalam keluarga adalah pendidikan yang pertama diterima anak. Sedangkan karakter religius tidak terjadi begitu saja dalam hal pembentukan karakter seseorang, pendidikan agama mempunyai peranan yang sangat penting dalam kehidupan seperti halnya nilai-nilai karakter religius yaitu iman, islam, ihsan, taqwa, syukur dan sabar.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) mendeskripsikan penerapan pendidikan agama dalam keluarga siswa kelas IV di SD Islam As-Salam Malang. (2) mendeskripsikan karakter religius siswa kelas IV di SD Islam As-Salam Malang. (3) membuktikan ada atau tidak adanya pengaruh pendidikan agama dalam keluarga terhadap karakter religius siswa kelas IV di SD Islam As-Salam Malang.
Untuk mencapai tujuan tersebut, digunakan pendekatan penelitian kuantitatif dengan metode penelitian deskriptif, data dikumpulkan melalui kuesioner angket, wawancara, dan dokumentasi. Dalam penelitian ini, peneliti mengambil populasi sebanyak 47 siswakelas IV di SD Islam As-Salam Malang.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1)Pendidikan agama dalam keluarga pada taraf baik yaitu 49 % atau sebanyak 23 siswa dengan ditunjukan pada nilai interval 85-94 yang didapatkan dari jumlah skor nilai angket yang telah diberikan dan menghasilkan skor terendah dengan nilai 66 dan skor tertinggi dengan nilai 104.(2) Karakter religius pada taraf baik yaitu sebesar 45 % atau sebanyak 21 siswa dengan ditunjukan pada nilai interval 33-36 dan menghasilkan skor terendah dengan nilai 25 dan skor tertinggi dengan nilai 40. (3)Terdapat pengaruh yang signifikan antara pendidikan agama dalam keluarga terhadap karakter religius siswa kelas IV di SD Islam As-Salam Malang berdasarkan nilai signifikasi dari tabel coefficients diperoleh nilai signifikasi sebesar 0.000<0.05, nilai thitung sebesar 3.929. Sedangkan nilai ttabel(a=0.05,db= 45) = 3.884. Nilai thitung = 3.929>ttabel = 3.884. Nilai koefisien determinasi (R2) sebesar 0,255 atau 25,5%. Angka tersebut mengandung arti bahwa pendidikan agama dalam keluarga berpengaruh terhadap karakter religius sebesar 25,5%. Sedangkan untuk 74,5% dipengaruhi oleh variabel lain diluar model regresi ini seperti lingkungan sekolah atau lingkungan masyarakat.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sholeh, Achmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Education; Religion; Family; Religious Character; Pendidikan; Agama; Keluarga; Karakter Religius | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Kholil Rohman | ||||||
Date Deposited: | 12 May 2020 10:45 | ||||||
Last Modified: | 12 May 2020 10:45 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16874 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |