Rukman, Muhammad Kurnadi Bonesaputra (2019) Hubungan profesionalisme guru pondok pesantren dengan hasil belajar santri di MBI Amanatul Ummah Pacet Mojokerto. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15110064.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA :
Guru adalah orang yang mengajar atau memberikan pelajaran di sekolah dan lebih khusus lagi guru berarti orang yang berkerja dalam bidang pendidikan dan pengajaran yang ikut bertanggung jawab dalam membantu anak didik mencapai kedewasaan. Guru profesional adalah guru yang mengedepankan mutu dan kualitas dan layanan produknya, layanan guru harus memenuhi standarisasi kebutuhan masyarakat dan dunia pendidikan serta memaksimalkan kemampuan peserta didik berdasakan potensi dan kecakapan yang dimiliki masing-masing individu. Guru merupakan profesi yang memikul tanggung jawab dalam membimbing santri untuk menjapai tujuan pembelajaran dan menggapai hasil belajar yang diinginkan.
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Untuk mengetahui profesionalisme guru Pondok Pesantren di MBI Amanatul Ummah, (2) Untuk mengetahui ada atau tidaknya hubungan guru Pondok Pesantren dengan hasil belajar santri di MBI Amanatul Ummah.
Pendekatan penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif. Jenis Penelitian ini adalah korelasional. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket. Sedangkan analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan analisis statistik deskriptif dan analisis uji hipotesis yang dibantu dengan program aplikasi IBM SPSS versi 25.00.
Hasil penelitian menunjukan bahwa penilaian siswa terhadap profesionalisme guru Pondok Pesantren di MBI Amanatul Ummah Pacet Mojokerto memiliki presentase 47,6% berkategori sangat baik, 43,4 berkategori baik, dan 9,0 berkategori sedang. Kemudian empat kompetensi guru Pondok Pesantren di MBI Amanatul Ummah pacet Mojokerto berupa komptensi pedagogik, profesional, personal dan sosial berada dikategori sangat baik. Dalam uji korelasi variabel profesionalisme guru Pondok Pesantren dengan hasil belajar UNBK dan UASBN mendapatkan hasil bahwa tidak terdapat hubungan profesionalisme guru dengan hasil belajar santri baik UNBK maupun UASBN. Profesionalisme guru (x) dan hasil UNBK (y1) diperoleh nilai sig 0,093 > 0,05. Dan untuk profesionalisme guru (x) dan hasil UASBN (y2) diperoleh nilai sig sebesar 0,421 > 0,05.
ENGLISH :
A teacher is a person who teaches or gives lessons at school. Specifically, the teacher means people who work in the field of education and teaching whos share responsibility in helping students to reach maturity. The professional teachers always prioritize and present the best quality of their teching activities. A teacher must provide the standard of teaching and learning in society and the educational world by maximizing the ability of students based on the potential and skills possessed by each individual. Teacher is a profession that bears the responsibility in guiding students to achieve learning goals and achieve desired learning outcomes.
This study aims to: (1) To determine the professionalism of teachers in a boarding school namely, MBI Amanatul Ummah (2) To find out whether or not there is a correlational from the professionalism of teachers in MBI Amanatul Ummah as a boarding school on student learning outcomes.
This study uses a quantitative approach. The type of study is correlational. Questionnaire is the instruments used in this study The analysis used in this study is focused on statistic analysis and analysis of hypothesis testing, which is assisted by the IBM SPSS application program, version 25.00.
Theresult of this study shows that student’s assessment on teacher professionalism in a boarding school, MBI Amanatul Ummah Pacet Mojokerto is categorized as very good with percentage 47,6%, categorized as good with percentage 43,4% and 9.0 categorized as medium. Another four categorizes of professionals teacher such as pedagogical, professional, personal and social competences aren in the excellent category. In the correlation test of the variable professionalism of Islamic Boarding School teachers with UNBK and UASBN learning outcomes, the results show that there is no relationship between teacher professionalism and the learning outcomes of both UNBK and UASBN students. Teacher professionalism (x) and UNBK results (y1) obtained sig values of 0.093> 0.05. And for teacher professionalism (x) and UASBN results (y2) obtained sig values of 0.421> 0.05.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Amrullah, Abdul Malik Karim | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | hubungan; profesionalisme guru; hasil belajar; relationship; teacher professionalism; learning outcome | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dila Fadilah | ||||||
Date Deposited: | 28 Apr 2020 14:31 | ||||||
Last Modified: | 22 Jun 2023 11:21 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16870 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |