Irkhami, Adib Azhar (2019) Kompetensi pedagogik guru dalam meningkatkan Hasil belajar mata pelajaran bahasa Jawa siswa Madrasah Ibtidaiyah Islamiyah Kecamatan Pakis. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
15140100.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) |
Abstract
ABSTRACT
Learning is the interaction between educators and students. Teachers or educators are human elements in education.The teacher is a main human figure who occupies and palys an important role in education. A teacher, in the duty as an educator, must have knowledge about how to educate properly. The teacher is not only required to have skill in conveying teaching material, but also to be able to develop personal and character of the student, also to sharpen learners' conscience. A pedagogical ability must be possessed by a teacher because it is the science that examines how to guide students. In Javanese language learning, teachers are also required to have this ability to produce maximum learning outcomes.
The purpose of this thesis is to find out and explain how the pedagogical competence of Javanese language teachers in MI Islamiyah Sumberkradenan Pakis carry out learning in class on the relation to improve student learning outcomes on the local content of Javanese language. The approach used in this research is descriptive qualitative approach .The instruments used were in-depth interviews with teachers who taught Javanese language subjects at MI Islamiyah, observation of classroom learning, and documentation of student learning outcomes.
The results showed that: the two teachers who taught local content in Javanese language already had sufficient pedagogical competence in carrying out learning in the classroom. Starting from planning learning, using attractive learning models and methods, and carrying out structured evaluations. But in Javanese language learning, the indicator of the success of Javanese language learning is not only seen from the good or bad value of the evaluation carried out at several stages but also from how students are able to apply it in daily life and how they behave both to friends and to people who are more mature. In the findings in the field, many students are still lacking in applying it. This is due to the lack of monitoring and coaching by parents at home.
ABSTRAK
Pembelajaran merupakan interaksi antara pendidik dan peserta didik. Guru atau pendidik adalah unsur manusiawi dalam pendidikan. Guru adalah figur manusia sumber yang menempati posisi dan memegang peranan penting dalam pendidikan. Seorang guru dalam tugasnya sebagai pendidik harus memiliki ilmu tentang bagaimana mendidik dengan baik guru tidak hanya sekadar terampil dalam menyampaikan bahan ajar, tetapi juga dituntut mampu mengembangkan pribadi, watak, serta mempertajam hati nurani anak. Kemampuan pedagogik harus dimiliki oleh seorang guru karena itu adalah ilmu yang mengkaji bagaimana membimbing siswa. Pada pembelajaran bahasa jawa juga guru dituntut untuk memiliki kemampuan tersebut untuk menghasilkan hasil pembelajaran yang maksimal.
Tujuan skripsi ini adalah untuk mengetahui dan menjelaskan bagaimana kompetensi pedagogik guru bahasa jawa di MI Islamiyah Sumberkradenan Kecamatan Pakis dalam melaksanakan pembelajaran di kelas. Dalam kaitannya meningkatkan hasil belajar siswa pada muatan lokal bahasa jawa. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif deskriptif. Instrumen yang digunakan adalah wawancara mendalam kepada guru yang mengajar mata pelajaran bahasa jawa di MI Islamiyah, observasi pembelajaran di kelas, dan dokumentasi hasil belajar siswa.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: kedua orang guru yang mengajar muatan lokal bahasa jawa telah memiliki kompetensi pedagogik yang cukup memadai dalam melaksanakan pembelajaran di kelas. Mulai dari perencanaan pembelajaran pembelajaran, penggunaan model dan metode pembelajaran yang menarik, serta melaksanakan evaluasi terstuktur. Namun dalam pembelajaran bahasa jawa capaian keberhasilan pembelajaran bahasa jawa bukan hanya dilihat dari bagus atau tidaknya nilai evaluasi yang dilaksanakan pada beberapa tahap.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Maimunah, Siti Annijat | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pedagogic; Evaluation; Javannese Languange; Kompetensi Pedagogik; hasil belajar; Bahasa Jawa | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Kholil Rohman | ||||||
Date Deposited: | 12 May 2020 11:15 | ||||||
Last Modified: | 12 May 2020 11:15 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16847 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |