Rosyida, Nila Aini (2019) Pengembangan media pembelajaran magic disk pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial materi keragaman suku bangsa dan budaya Indonesia di kelas V SD Roudlotul Ulum Bangil. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15140016.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan media pembelajaran adalah segala sesuatu yang dapat menyalurkan pesan, merangsang pikiran, perasaan, dan kemauan siswa sehingga mendorong terciptanya proses belajar pada diri siswa. Fungsi dari media pembelajaran adalah untuk membantu memahamkan siswa dalam menerima pembelajaran yang diberikan oleh guru, khususnya pada kelas V SD/MI. Dalam hal ini, siswa dituntut untuk dapat mengetahui dan memahami tentang keragaman suku bangsa dan budaya Indonesia. Untuk memahamkan siswa dalam materi tersebut maka dibuatlah pengembangan media pembelajaran magic disk IPS.
Penelitian ini bertujuan untuk : menghasilkan produk berupa media pembelajaran visual (1) mengetahui prosedur pengembangan media pembelajaran magic disk IPS pada materi keragaman suku bangsa dan budaya Indonesia, (2) mengetahui validitas pada media pembelajaran magic disk IPS pada materi keragaman suku bangsa dan budaya Indonesia, (3) mengetahui keefektifan penggunaan mediapembelajaran magic disk IPS pada materi keragaman suku bangsa dan budaya Indonesia.
Penelitian yang digunakan oleh peneliti dalam pengembangan media pembelajaran adalah menggunakan metode penelitian dan pengembangan Research and Development yang mengacu pada model pengembangan Borg & Gall dengan mengambil delapan langkah dari sepuluh langkah yang dikembangkan.
Hasil pengembangan media pembelajaran magic disk materi keragaman suku bangsa dan budaya Indonesia menunjukkan kevalidan yang telah terbukti dengan persentase hasil dari: (1) validasi ahli materi menyatakan sangat valid, (2) validasi ahli desain media menyatakan valid, (3) validasi ahli pembelajaran menyatakan sangat valid. Dari hasil penelitian diperoleh nilai rata-rata post-test lebih baik daripada rata-rata nilai pre-test. Sedangkan perhitungan uji t denan taraf signifikan diperoleh hasil thitung dan ttabel. Sehingga terdapat perbedaan yang signifikan sebelum dan sesudah menggunakan media pembelajaran magic disk.
ENGLISH:
The development of the learning media is everything that can convey a message, stimulate thoughts, feelings, and desires that drive the learning process in students. The function of the learning media is to help students understand the learning that the teacher provides, especially in fifth grade in primary school. In this regard, students are required to be able to understand the diversity of Indonesian culture. To help students understand the material, the development of this Social Science magic disk learning media was developed.
This study aims to: produce products in the form of visual learning media (1) find out the procedures for developing IPS social media learning media on material diversity of Indonesian ethnicities and cultures, (2) find out the validity of social science learning media IPS disks on material diversity of Indonesian ethnicities and cultures , (3) knowing the effectiveness of using IPS social disc learning media on material diversity of Indonesian ethnic and culture.
The research method used by researchers in the research and development method. This research method refers to Borg & Gall development model by taking eight steps out of ten developed steps.
The results of magic disk learning media development on the material of Indonesian Ethnic and Culture Diversity shows validity that has been proven with the percentage of results from (1) material experts claim to be very valid, (2) media design experts claim to be valid, (3) learning experts state very validly. From the results of the study found that the average post-test score is better than the average pre-test score. While the t-test calculations with a significant level of results obtained t count and t table. So, there are significant differences before and after using the magic disk learning media. Thus, the social science magic disk learning media of Indonesian Ethnic and Culture Diversity has been said to be suitable for use in learning.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Efiyanti, Alfiana Yuli | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | pengembangan media pembelajaran; media magic disk; perbedaan hasil belajar; learning media development; magic disk media; learning outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Abdul Malik Fajar | ||||||
Date Deposited: | 02 Apr 2020 14:34 | ||||||
Last Modified: | 02 Apr 2020 14:34 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16770 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |