Syafa'ah, Ulfatus (2019) Implementasi program kerja pengawas dalam meningkatkan kinerja guru di lingkup madrasah pada Kantor Kementerian Agama Kota Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (fulltext)
15170015.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Learning of Islamic religious education is very important because as learning to improve, obedient to God. Therefore, the level of teacher performance in Islamic religious education should be improved. One of the ways to improve the performance of teachers is with supervision or supervisory activities. Using the approach, training, and guidance done by PENDMA supervisors so the improvement of madrassa teacher performance will increase.
The purpose of this study is to: (1) describe the work program of supervisors in improving the performance of Islamic religious education teachers in madrassa scope at the Office of the Ministry of Religious Affairs of Batu Town (2) describe the implementation of supervisory work program in improving teacher performance the madrassa scope in Batu Town subdistrict at Office of the Ministry of Religious Affairs of Batu Town (3) describe causes and solutions faced by supervisors in the implementation of supervisory work programs in improving the performance of teachers the madrassa scope at the Office of the Ministry of Religious Affairs of Batu Town.
To achieve the above objectives is using a qualitative research approach with the type of case study research. The key instrument is PENDMA Supervisor at the Office of the Ministry of Religious Affairs of Batu Town, and data collection techniques that used are observation, interview, and documentation. Data was analyzed by reducing irrelevant data, exposing data and drawing the conclusion.
The result of the research indicates that (1) One of program worked of supervisor is the semester of program and program refers to basic assignment and the function of teacher that make the basic of result identification in the supervision was done and planed with group supervision together (2) Implementing of work programs supervisors in Batu Town subdistrict namely individuals and groups (3) Implementing of supervisory work program in Batu Town has various problems both the problem individually and in the groups, but with the regulation of supervisors can faced the problem with various solutions.
INDONESIA:
Pembelajaran pendidikan madrasah sangatlah penting karena sebagai pembelajaran untuk memperbaiki diri, taat kepada Allah dan menjauhi larangannya. Sehingga, tingkat kinerja guru dalam pembelajaran pendidikan madrasah harus di tingkatkan. Salah satu cara peningkatan kinerja guru yakni dengan adanya kegiatan supervisi atau kegiatan kepengawasan. Dengan memakai pendekatan, pelatihan, pembinaan, dan bimbingan yang dilakukan oleh pengawas PENDMA maka peningkatan kinerja guru Madrasah akan lebih meningkat.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) mendeskripsikan program kerja pengawas dalam meningkatkan kinerja guru madrasah di Kota Batu pada Kantor Kementerian Agama Kota Batu (2) mendeskripsikan implementasi program kerja pengawas dalam meningkatkan kinerja guru di lingkup madrasah pada Kantor Kementerian Agama Kota Batu (3) mendeskripsikan kendala dan solusi yang dihadapi pengawas dalam pelaksanaan program kerja pengawas dalam meningkatkan kinerja guru di lingkup madrasah pada Kantor Kementerian Agama Kota Batu.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Instrument kunci adalah Pengawas PENDMA di Kantor Kementerian Agama Kota Batu, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, serta dokumentasi. Data dianalisis dengan cara mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) Program kerja pengawas salah satunya yakni program semester dan program yang mengacu kepada tugas pokok dan fungsi guru yang dibuat atas dasar hasil identifikasi pada kepengawasan yang sudah dilakukan dan direncanakan bersama dengan kelompok pengawas (2) pelaksanaan program kerja pengawas di Kota Batu dilaksanakan menjadi 2 yakni individu dan kelompok (3) dalam pelaksanaan program kerja pengawas di Kota Batu memiliki berbagai kendala baik kendala secara individu maupun kendala secara kelompok, tetapi dengan ketentuan pengawas dapat menghadapi kendala-kendala tersebut dengan berbagai solusi yang ada.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mujtahid, Mujtahid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pembelajaran; Guru Madrasah; Supervisi; Learning; Teacher of Madrasa; Supervision | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Vilanda Mauliya | ||||||
Date Deposited: | 07 Apr 2020 16:49 | ||||||
Last Modified: | 07 Apr 2020 16:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16751 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |