Afni, Isnaini Nur (2019) Strategi pengelolaan kelas dalam meningkatkan kompetensi kognitif peserta didik Kelas Sentra Balok TK Negeri Pembina 1 Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (fulltext)
15160006.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Class management is a process of planning, implementation, and supervision performed by teachers both individually and through others’ help to achieve the learning objectives that are effective and efficient by taking advantage of all natural sources.
This study aims to find out the class management strategy applied in TK Negeri Pembina in Malang City, the implementation of the class management, and also the result of the implementation of class management strategy applied in TK Negeri Pembina in Malang City in increasing the cognitive development of the students.
To achieve those objectives, the writer uses qualitative research approach using descriptive text as the type of research. The key instrument is the writer herself, and the data collection techniques are interview, observation, and documentation. The data are analyzed by reducing the irrelevant data, presenting the data and drawing conclusion.
The results of the study indicate that some things are necessary to be considered in managing a class; some of them are: 1) constructing a positive interactive process between teacher and students to create a positive climate. 2) creating a positive climate to support the possibility of creating a conducive class condition. 3) using a variety of learning methods.
In regard to the teachers’ strategies in increasing students’ cognitive skill in Sentra Balok (Beam Center); thus, the implementation of half circle shape/U-shape seating in the Center learning will make students become cooperative in completing their task, make students easier to understand the materials delivered by teachers, and students’ concentration will not be easily distracted; hence, students can be more focus.
INDONESIA:
Pengelolaan kelas yakni suatu proses perencanaan, pelaksanaan dan pengawasan yang dilakukan oleh guru baik individu maupun melalui orang lain untuk mencapai tujuan pembelajaran yang efektif dan efisien, dengan cara memanfaatkan segala sumber daya yang ada.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui strategi pengelolaan kelas yang digunakan di TK Negeri Pembina Kota Malang, implemantasi pengelolaan kelasnya dan juga ntuk mengetahui hasil implementasi strategi pengelolaan kelas di TK Negeri Pembina Malang dalam meningkatkan perkembangan kognitif peserta didik.
Untuk mencapai tujuan diatas penulis menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis deskriptif. Instrumen kunci adalah peneliti itu sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Data dianalisis dengan cara mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukan beberapa hal yang perlu diperhatikan dalam mengelola kelas, antara lain : 1) Membangun proses interikasi positif guru dengan murid yang membentuk iklim positif. 2) Menciptakan iklim positif untuk menunjang terciptanya kondisi kelas yang kondusif. 3) Penggunaan metode pembelajaran yang bervariasi.
Sehubungan dengan strategi guru dalam meningkatkan kemampuan kognitif peserta didik di sentra balok maka, penggunaan pola kelas duduk melingkar di pembelajaran sentra akan membuat murid saling berkerjasama dalam menyelesaikan tugas, memudahkan murid dalam memahami materi yang disampaikan oleh guru, serta konsentrasi murid juga tidak mudah terpecah belah sehingga murid akan lebih fokus.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mulyono, Mulyono | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengelolaan Kelas; Perkembangan Kognitif; Class Management; Cognitive Development | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Pendidikan Islam Anak Usia Dini | ||||||
Depositing User: | Vilanda Mauliya | ||||||
Date Deposited: | 06 Apr 2020 09:17 | ||||||
Last Modified: | 06 Apr 2020 09:17 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16687 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |