Khusna, Laila Ziadatul (2019) Implementasi perilaku budaya cinta ligkungan di MIN 10 Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15140145.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Cinta lingkungan adalah sikap dan tindakan yang selalu mencegah kerusakan pada alam sekitarnya dan berupaya memperbaiki kerusakanalam yang sudah terjadi. Salah satu ciri dari mencintai lingkugan adalah selalu menjaga lingkungan, melestarikan lingkungan, dan menjaga keestarian lingkungan.
Rumusan masalah dari penelitian ini adalah (1) bagaimana penerapan perilaku budaya cinta lingkungan sekolah di MIN 10 Blitar ?, (2) bagaimana dampak perilaku budaya sikap cinta lingkungan pada lingkungan sekolah di MIN 10 Blitar? Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui penerapan perilaku budaya sikap cinta lingkungan sekolah di MIN 10 Blitar. (2) untuk mengetahui dampak perilaku budaya sikap cinta lingkungan pada lingkungan sekolah di MIN 10 Blitar.
Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif deskriptif, karena dalam penelitian kualitatif pengumpulan data-data bukan berupa angka melainkan berupa kata-kata yang diperoleh dari observasi, wawancara, dan dokumentasi. Serta analisis data dengan menggunakan metode triangulasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan perilaku budaya cinta lingkungan di MIN 10 Blitar dilakukan melalui program cinta lingkungandi sekolah, program pengembangan diri (kegiatan rutin, kegiatan spontan, pengkondisian, dan keteladanan. Dampak dari perilaku budaya cinta lingkungan di MIN 10 Blitar adalah sampah dapat terkurangi menjadi karya siswa. Siswa-siswi menjadi kreatif karena telah memanfaatkan sampah menjadi sebuah karya yang berguna. Kemudian lingkungan sekolah menjadi asri dan menyenangkan karena terdapat banyak tumbuh-tumbuhan yang ditanam. Banyaknya tumbuhan yang ditanam maka akan banyak oksigen yang dihasilkan. Hal tersebut berdampak kepada kegiatan pembelajaran yang menyenangkan.
ENGLISH:
Loving the environment is an attitude and action that always prevents damage to the natural surroundings and an effort to repair the damage that has already happened. One of the characteristics of loving the environment is always protecting the environment, preserving the environment, and protecting the environment.
The problems of this research are (1) how is the implementation of cultural behaviour of loving environment in State Islamic Elementary School 10, Blitar? (2) How is the effect of implementation of cultural behaviour of loving environment in State Islamic Elementary School 10, Blitar? The aims of this research are (1) to know the implementation of cultural behaviour of loving environment in State Islamic Elementary School 10, Blitar. (2) To know the effect of implementation of cultural behaviour of loving environment in State Islamic Elementary School 10, Blitar.
This research uses descriptive qualitative approach, because in qualitative research, data collection is not in the form of numbers but words obtained from observations, interviews, and documentation. However, data analysis uses the triangulation method.
The results of the study showed the implementation of cultural behaviour of loving environment in State Islamic Elementary School 10, Blitar is done through the environmental love program in the school, self-development programs (routine activities, spontaneous activities, conditioning, and examples). The effect of implementation of cultural behaviour of loving environment in State Islamic Elementary School 10, Blitar is the rubbish is reduced to students' work. Students become creative because they reuse the rubbish for a useful work. Then, the school environment is beautiful and pleasant because there are a lot of plants planted. There are many plants are planted, so more oxygen is produced. The effect is learning activities are fun.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wibowo, Agus Mukti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | implementasi; budaya; budaya sekolah; cinta lingkungan; culture; culture in a school; loving environment | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Haya'ul Fatachi | ||||||
Date Deposited: | 23 Mar 2020 13:09 | ||||||
Last Modified: | 23 Mar 2020 13:09 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16652 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |