Ardiansyah, Doni (2019) Pengaruh classroom seating terhadap motivasi belajar siswa kelas IV MI Attaraqqie Putra Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14140071.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Motivasi adalah kondisi yang terdapat dalam diri seseorang yang mendorong untuk melakukan aktivitas tertentu guna mencapai suatu tujuan. Motivasi dalam belajar merupakan hal penting dalam melandasi semangat dan kemauan siswa untuk terus menggali ilmu. Motivasi belajar dipengaruhi oleh beberapa faktor salah satunya adalah classroom seating. Classroom seating tidak hanya kenyamanan dari tempat duduk itu sendiri namun juga posisi duduk siswa yang memudahkan interaksi siswa dengan siswa atau siswa dengan guru.
Tujuan Penelitian ini adalah untuk (1) mengetahui tingkat motivasi belajar siswa kelas IV Mi Attaraqqie Putra Kota Malang. (2) mengetahui tingkat classroom seating siswa kelas IV Mi Attaraqqie Putra Kota Malang. (3) membuktikan pengaruh classroom seating terhadap motivasi belajar siswa kelas IV Mi Attaraqqie Kota Malang.
Sampel dalam penelitian ini berjumlah 80 siswa kelas IV-A dan IV-B dengan menggunakan taknik sampling jenuh. Instrumen yang digunakan adalah hasil adaptasi dari Motivation Strategy Learning Quetionare (MSLQ) dan Classroom Seating Rating Scale for Student (CSRS-S). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dengan jenis penelitian regresi dan teknik analisis data menggunakan analisis regresi sederhana.
Hasil penelitian dapat disimpulkan: 1) siswa kelas IV Mi Attaraqqie Putra Kota Malang memiliki tingkat motivasi belajar dalam kategori sedang dengan jumlah siswa 41 siswa dan prosentase sebesar 51,25% . 2) siswa kelas IV Mi Attaraqqie Putra Kota Malang memiliki persepsi terhadap classroom seating dalam kategori sedang dengan jumlah 41 siswa dan prosentase 58,75%. 3) classroom seating berpengaruh secara signifikan dan positif terhadap motivasi belajar siswa dengan nilai signifikansi sebesar 0,000 (p<0,05), artinya semakin tinggi kenyamanan classroom seating maka semakin tinggi pula motivasi belajar siswa. Adapun pengaruh atau sumbangan yang diberikan classroom seating terhadap motivasi belajar siswa sebesar 26,6%.
ENGLISH:
Motivation is a condition which found in someone who encourages to carry out certain activities in order to achieve a goal. Motivation in learning is important in underlying students' enthusiasm and willingness to continue to explore knowledge. Learning motivation is influenced by several factors, one of which is classroom seating. Classroom seating is not only the comfort of the seat itself but also the sitting position of students which facilitates student interaction with others students or with teachers.
The purpose of this study was to (1) determine the level of learning motivation of class IV students of MI Attaraqqie Putra Malang City. (2) knowing the level of classroom seating of class IV students of Mi Attaraqqie Putra Malang City. (3) prove the influence of classroom seating on the learning motivation of class IV students of Mi Attaraqqie Malang.
The sample in this study amounted to 80 students in grade IV using saturated sampling techniques. The instruments used were adaptation results from the Motivation Strategy Learning Quetion (MSLQ) and Classroom Seating Rating Scale for Student (CSRS-S). The method used in this study is quantitative with the type of regression research and data analysis techniques using simple regression analysis.
The results of the study can be concluded: 1) fourth grade students MI Attaraqqie Putra Malang City has a learning motivation level in the medium category with the number of students 41 students and a percentage of 51.25%. 2) fourth grade students of MI Attaraqqie Putra Malang City have a perception of classroom seating in the medium category with a total of 41 students and a percentage of 58.75%. 3) classroom seating has a significant and positive effect on students 'learning motivation with a significance value of 0,000 (p <0.05), meaning that the higher the comfort of classroom seating, the higher students' learning motivation. The influence or contribution given by classroom seating to student learning motivation is 26.6%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Widodo, Bintoro | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | classroom seating; motivasi belajar siswa; learning motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zaza | ||||||
Date Deposited: | 23 Mar 2020 15:30 | ||||||
Last Modified: | 23 Mar 2020 15:30 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16429 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |