Mahmudah, Devi Rofiatul (2019) Implementasi kegiatan Jum’at sejati (KJS) untuk mewujudkan nilai-nilai religius di MAN 1 Pasuruan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15110011.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (14MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Permasalahan yang sering ditemukan dalam pendidikan islam adalah kekurangan jam pelajaran untuk pengajaran agama islam (jam kurang efektif). Masalah ini dianggap sebagai penyebab utama timbulnya degradasi moral. Akibatnya banyak dari beberapa peserta didik terlibat dalam kegiatan kurang terpuji seperti kurangnya kesadaran siswa terhadap aturan yang berlaku. Solusi yang diberikan salah satunya dalam menanamkan nilai-nilai religius yakni melalui kegiatan jum’at sejati.
Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk: (1) Mendeskripsiskan dan menganalisis nilai-nilai religius yang ditanamkan dalam Kegiatan Jum’at Sejati (KJS) di MAN 1 Pasuruan. (2). Mendeskripsikan dan menganalisis perencanaan dan pelaksanaan kegiatan jum’at sejati (KJS) di MAN 1 Pasuruan dalam membangun nilai-nilai religius kepada peserta didik. (3) mendeskripsikan dan menganalisis hasil implementasi nilai-nilai religius melalui kegiatan jum’at sejati (KJS) di MAN 1 Pasuruan.
Dalam penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif deskriptif. Untuk pengumpulan data peneliti menggunakan metode wawancara, observasi dan dokumentasi. Proses analisis data dilakukan mulai dari pengumpulan data, pemilihan data dan pengecekan keabsahan data. Untuk pengecekan data peneliti menggunakan metode triangulasi.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: 1. Nilai-nilai religius yang ditanamkan melalui kegiatan jum’at sejati adalah nilai ibadah, nilai ruhul jihad, nilai akhlak dan keteladanan, nilai kedisiplinan, nilai amanah dan ikhlas. 2. Perencanaan dan pelaksanaan kegiatan jum’at sejati adalah dalam perencanaan meliputi penetapan program. Sementara dalam pelaksanaannya meliputi alokasi waktu, sasaran, materi, alur kegiatan, indikator keberhasilan dan penanggung jawab kegiatan. 3. Hasil implementasi nilai-nilai religius melalui kegiatan jum’at sejati menunjukkan bahwa peserta didik di MAN 1 Pasuruan memiliki sikap taat kepada allah, tawadhuk, jujur, amanah dan bertanggungjawab, peduli terhadap lingkungan, memperbanyak waktu untuk membaca al-quran dan doa-doa ketika hendak memulai pelajaran, disiplin, dan meningkatkan prestasi belajar siswa.
ENGLISH:
The problem that is often found in Islamic education is the lack of class hours for teaching Islamic religion (hours less effective). This problem is considered as the main cause of moral degradation. As a result, many of students involved in the activities are not praiseworthy such as the lack of student awareness for the rules that applied. One of the solutions provided to instill the religious values is through True Friday Activities.
The objectives of this study are to: (1) Describe and analyze the religious values that are instilled in the True Friday Activities (KJS) at MAN 1 Pasuruan. (2). Describe and analyze the planning and implementation of True Friday Activities (KJS) at MAN 1 Pasuruan in building the religious values to students. (3) Describe and analyze the results of the implementation of religious values through True Friday Activities (KJS) at MAN 1 Pasuruan.
This study uses descriptive qualitative approach. For data collection researcher used interview, observation and documentation methods. The data analysis process is carried out starting from data collection, data selection and checking the validity of data. To check data researcher used the triangulation method.
The results of this study indicate that: 1. Religious values instilled through True Friday Activities are the value of worship, the value of ruhul jihad, the value of morality and example, the value of discipline, the value of trust and sincerity. 2. Planning and implementation of True Friday Activities is in the planning includes the determination of the program. While in its implementation includes the allocation of time, goals, material, plot of activities, indicators of success and responsibility of activities. 3. The results of the implementation of religious values through True Friday Activities show that students in MAN 1 Pasuruan have an attitude of obedience to God, humble, honest, trustworthy and responsible, care for the environment, increasing time to recite Quran and prayer when they want to start lessons, discipline, and improve student learning achievement.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Padil, Moh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | nilai-nilai religius; Kegiatan Jum’at Sejati (KJS); karakter siswa;the religious values; true friday activities (KJS); student character | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Rizal Anshori | ||||||
Date Deposited: | 12 Apr 2020 15:44 | ||||||
Last Modified: | 12 Apr 2020 15:44 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16419 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |