Khalida, Nida (2017) Penggunaan alat peraga lingkaran konversi satuan pada mata pelajaran Matematika dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas IIIA SDN Bakalan Krajan 1 Sukun Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10140015.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pembelajaran merupakan suatu proses penyaluran informasi dari pendidik kepada peserta didik dengan tujuan adanya perubahan tingkah laku peserta didik.Dalam menjalankan perbaikan pendidikan sebagai antisipasi kepentingan masa depan, maka harus disertai strategi belajar mengajar pada kegiatan proses pembelajaran.Alat peraga matematika mempunyai peranan yang sangat penting dalam memahami konsep matematika.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penggunaan, kelebihan dan kekurangan alat peraga lingkaran konversi satuan yang diterapkan pada siswa kelas IIIA di SDN Bakalan Krajan 1 dengan materi hubungan antar satuan.
Dalam penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif.Pada penelitian ini peneliti sebagai pengamat pada pembelajaran matematika yang dikhususkan kepada siswa kelas IIIA SDN Bakalan Krajan 1 dengan jumlah siswa sebanyak 26 siswa.
Kelebihan yang ditunjukkan pada penggunaan alat peraga lingkaran konversi satuan adalah alat peraga ini dapat memudahkan siswa dalam mengerjakan soal yang berkaitan dengan materi hubungan antar satuan, dapat mengerjakan soal dengan mudah dan cepat, dapat meningkatkan antusias dan semangat siswa dalam mengikuti pembelajaran, serta dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam materi Hubungan anatar satuan. Kekurangan yang ditunjukkan pada penggunaan alat peraga konversi satuan pada segi teknis yaitu alat peraga ini tidak dapat digunakan pada materi belajar selain materi hubungan antar satuan, dan dalam penyampaian intruksi penggunaannya memerlukan waktu yang cukup hingga para siswa paham cara penggunaannya dengan baik dan benar. Kekurangan penggunaan alat peraga lingkaran konversi satuan pada pembelajaran matematika yaitu logika pemahaman materi hubungan antar satuan tidak sampai pada siswa karena siswa hanya tahu bagaimana menjawab soal dengan mudah tanpa tahu logika konsep pemahaman matematika.
ENGLISH:
Learning is a process of channeling information from teachers to students with the aim of changing the behavior of students. In carrying out improving education in anticipation of future interests, it must be accompanied by teaching and learning strategies in the learning process activities. Mathematical teaching aids have a very important role in understand mathematical concepts.
This study aims to find out how to use, strengths and weaknesses of the unit conversion circle props that are applied to students of class IIIA at Bakalan Krajan 1 Elemantary School with the material relationship between units.
In this study using a qualitative descriptive approach. In this study the researcher as an observer in mathematics learning specifically for students of class IIIA Bakalan Krajan 1 Elemantary School with a total of 26 students.
The strengths shown in the use of the unit conversion circle props are that these props can make it easier for students to work on problems related to material relationships between units, can work on problems easily and quickly, can increase students' enthusiasm and enthusiasm in participating in learning, and can improve results student learning in unit relationships. The shortcomings shown in the use of the unit conversion props on a technical aspect is that these props cannot be used in learning material other than material relations between units, and in the delivery of instructions their use requires sufficient time until students understand how to use them properly and correctly. The disadvantage of using the unit conversion circle teaching aids in mathematics learning is that the logic of understanding material relationships between units does not reach students because students only know how to answer questions easily without knowing the logic of mathematical understanding concepts.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Walid, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | alat peraga lingkaran konversi satuan; hasil belajar; matematika; aids circle conversion unit; learning outcomes; mathematics | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zaza | ||||||
Date Deposited: | 23 Mar 2020 16:06 | ||||||
Last Modified: | 23 Mar 2020 16:06 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16414 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |