A’la, Dzul Bichar (2019) Hubungan pengajian kitab Ta’limul Muta’allim terhadap akhlak santri pada guru di Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Wilangan Nganjuk. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14110246.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kitab Ta’limul Muta’allim adalah salah satu kitab yang mengajarkan tentang tata cara menjadi seorang santri atau murid yang berakhlak baik sesuai dengan ajaran Islam. Namun pada realitanya dalam kehidupan modern ini, khususnya di daerah Nganjuk, nilai-nilai yang diajarkan dalam kitab Ta’limul Muta’allim mulai tergeser. Tidak semua santri yang belajar kitab Ta’limul Muta’allim dapat mengamalkan atau melaksanakan tata cara menjadi seorang santri atau murid yang berakhlak baik. Untuk itu peneliti melakukan penelitian tentang Hubungan Pengajian Kitab Ta’limul Muta’allim Terhadap Akhlak Santri Pada Guru Di Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Wilangan Nganjuk.
Tujuan penelitian ini adalah untuk : (1) mengetahui pelaksanaan pengajian kitab Ta’limul Muta’allim di Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Wilangan Nganjuk, (2) mengetahui akhlak santri pada guru di Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Wilangan Nganjuk, (3) mengetahui hubungan pengajian kitab ta’limul muta’allim terhadap akhlak santri pada guru di Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Wilangan Nganjuk.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian korelasional. Data-data dikumpulkan dengan menggunakan metode angket dan dokumentasi kemudian dianalisis menggunakan Teknik korelasi pearson product moment. Selanjutnya untuk mengetahui seberapa besar hubungan pengajian kitab ta’limul muta’allim terhadap akhlak santri pada guru menggunakan pengujian koefisien determinasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa : (1) Penerapan Pengajian kitab Ta’limul Muta’allim Di Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Wilangan Nganjuk berdasarkan hasil angket tergolong baik, (2) Akhlak santri Pada Guru Di Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Wilangan Nganjuk berdasarkan hasil angket tergolong sangat baik, (3) Adanya Hubungan antara Pengajian kitab ta’limul muta’allim dengan akhlak santri pada guru di madrasah diniyah mambaul ulum ngudikan wilangan nganjuk dengan hasil interpretasi tergolong sangat baik.
ENGLISH:
Ta'limul Muta'allim is one of the books that teach about the procedure to become a santri or student who has good character following Islamic teachings. But in reality in this modern life, especially in the Nganjuk area, the values taught in the Ta'limul Muta’allim began to be shifted. Not all students who study the Ta'limul Muta’allim can practice or carry out the procedures to become a santri or good moral students. For this reason, researchers conducted research on the Relationship of Recitation of the Ta'limul Muta'allim Book on Santri Morals in Teachers in Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Nganjuk Wilangan.
The purpose of this study is to: (1) find out the implementation of the Ta'limul Muta'allim recitation in Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Nganjuk Wilangan, (2) know the morals of students in teachers in Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Wilangan Nganjuk, (3) know the relationship recitation of the book of ta'limul muta'allim to the morals of students at the teacher in Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Wilangan Nganjuk.
To achieve the objectives above, a quantitative approach to the type of correlational research is used. The data were collected using a questionnaire and documentation method and then analyzed using the Pearson product-moment correlation technique. Furthermore, to find out how big is the relationship between the studies of ta'limul muta'allim to the morals of students in the teacher using the determination coefficient test.
The results of the study show that: (1) The application of the Ta'limul Muta'allim recitation in Diniyah Madrasah Mambaul Ulum Nguduk Nganjuk Numbers is based on the results of the questionnaire classified as good, (2) Morals of students in Teachers in Madrasah Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Nganjuk Numbers based on the results of the questionnaire classified as good, (2) Morals of students in Teachers in Madrasas Diniyah Mambaul Ulum Ngudikan Weed Nganjuk based on the results of the questionnaire classified as good, very good, (3) There is a relationship between the recitation of the book Ta'limul Muta'allim with the morals of the students at the madrasah diniyah mambaul ulum driving the Nganjuk number with the interpretation results are quite good.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sholeh, Ahmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | hubungan; pengajian kitab Ta’limul Muta’allim; akhlak santri pada guru; relations; recitation of the book of Ta'limul Muta’allim; toward santri morals | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Rizal Anshori | ||||||
Date Deposited: | 10 Apr 2020 20:44 | ||||||
Last Modified: | 10 Apr 2020 20:44 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16345 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |