Dharmayanty, Windi Tri (2019) The implementation of PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) program in Social Studies learning in MTSN 1 Kota Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15130154.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (11MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Basically, education aims to develop the intellectual potentials and character of the students. This has been based on a long time ago by various laws and regulations concerning education. Now Character Education is increasingly becoming an important focus of the government in building the nation's generation as evidenced by the government's latest effort, namely the Republic of Indonesia Presidential Regulation no. 87 of 2017 on Penguatan Pendidikan Karakter (PPK). PPK has a big goal, one of which is to build and equip students as a golden generation in 2045. PPK has five main character values namely Nationalist, Religious, Independent, Mutual Cooperation and Integrity.
This study aims to describe planning in the implementation of the PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) Program in social studies at MTsN 1 Kota Kediri, Explaining the Implementation of the PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) Program in social studies at MTsN 1 Kota Kediri and explaining the impact of the PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) Program in social studies learning at MTsN 1 Kota Kediri.
The method used in this study uses a qualitative approach which intends to understand the main phenomena in the implementation of the PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) Program in MTsN 1 Kota Kediri. Data collection techniques used were observation, interviews, and documentation.
The findings data that can be presented in this research are, 1)The Planning of implementing PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) Program in social studies learning in MTsN 1 Kota Kediri is done by making Lesson Plans (Rancangan Pelaksanaan Pembelajaran) that contain character values in PPK. 2) The Implementation of PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) Program in social studies learning in MTsN 1 Kota Kediri is carried out by analyzing Curriculum or Basic Competence, using Learning methods, Classroom Management and Literacy Movement which all contain the five main values of PPK. 3) The Impact PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) Program in social studies learning in MTsN 1 in Kota Kediri among others, students become more active, confident and cooperative in participating in learning activities.
ABSTRAK
Pada dasarnya pendidikan bertujuan untuk mengembangkan potensi-potensi intelektual dan karater peserta didik. Hal ini telah dilandaskan sejak dahulu oleh berbagai peraturan perundang-undangan tentang pendidikan. Kini Pendidikan Karakter semakin menjadi fokus penting pemerintah dalam membangun generasi bangsa, terbukti dengan upaya terbaru pemerintah yakni Peraturan Presiden Republik Indonesia nomor 87 Tahun 2017 tentang Penguatan Pendidikan Karakter. Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) memiliki tujuan yang besar, salah satunya membangun dan membekali peserta didik sebagai generasi emas tahun 2045. PPK memiliki lima nilai karakter utama yakni Nasionalis, Religius, Mandiri, Gotong royong dan Integritas. Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan perencanaan dalam implementasi Program PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) dalam pembelajaran IPS di MTsN 1 Kota Kediri, Menjelaskan Implementasi Program PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) dalam pembelajaran IPS di MTsN 1 Kota Kediri serta menjelaskan dampak dari Program PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) dalam pembelajaran IPS di MTsN 1 Kota Kediri.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang bermaksud untuk memahami fenomena utamanya dalam kegiatan Implementasi dari Program PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) di MTsN 1 Kota Kediri. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi
Hasil temuan yang dapat dipaparkan pada penelitian ini yakni, 1) Perencanaan dalam implementasi Program PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) dalam pembelajaran IPS di MTsN 1 Kota Kediri dilakukan dengan pembuatan Rancangan Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) yang memuat nilai-nilai karakter dalam PPK 2) Implementasi Program PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) dalam pembelajaran IPS di MTsN 1 Kota Kediri dilakukan dengan melakukan analisis Kurikulum atau Kompetensi Dasar, penggunaan metode Pembelajaran, Manajemen kelas dan Gerakan Literasi yang semuanya telah memuat lima nilai utama PPK. 3) Dampak dari Program PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) dalam pembelajaran IPS di MTsN 1 Kota Kediri antara lain siswa menjadi lebih aktif, percaya diri dan kooperatif dalam mengikuti kegiatan pembelajaran.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | ppk; implementasi; implementation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 18 Mar 2020 13:19 | ||||||
Last Modified: | 19 Jun 2023 09:56 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16280 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |