Muktamaroh, Nadzifatul (2019) Upaya guru IPS dalam pengembangan sikap sosial siswa di MAN 1 Kabupaten Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15130140.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Peran Guru sebagai pendidik sangat penting di dalam pengembangan sikap siswa. Salah satunya adalah pengembangan sikap sosial siswa yang sudah yang tertera dalam kurikulum 2013 tentang sikap yang merupakan salah satu dari tiga kualifikasi kemampuan kelulusan dalam indikator di KI 2 tentang sikap sosial. Untuk mewujudkan pengembangan dari sikap sosial siswa yang lebih baik di era zaman modern ini, maka diperlukan adanya peran guru sebagai pengarah siswa dalam mengarahkan sikap yang baik dan benar. Salah satunya adalah dengan upaya guru IPS sebagai pendidik yang ada di sekolah.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) mendeskripsikan upaya guru IPS dalam pengembangan sikap sosial siswa, (2) mendeskripsikan implementasi guru IPS dalam pengembangan sikap sosial siswa di MAN 1 Kabupaten malang, (3) mendeskripsikan evaluasi sikap sosial siswa di MAN 1 Kabuoaten Malang.
Demi mencapai tujuan diatas, digunakan penelitian kualitatif jenis penelitian ini penelitian lapangan (Field Research), dengan mengambil latar di MAN 1 Kabupaten Malang. Pengumpulan data dilakukan melalui pengamatan, wawancara, dan dokumentasi. Subjek dari penelitian ini adalah guru Ilmu Pengetahuan Sosial dan siswa. Analisis dilakukan dengan cara kualitatif deskriptif. Pengecekan keabsahan data menggunakan metode Triangulasi sumber yaitu membandingkan data hasil pengamatan dengan hasil wawancara dan dokumen yang berkaitan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) Upaya Guru IPS sebagai pendidik dalam pengembangan sikap sosial siswa di MAN 1 Malang melalui pendekatan secara intens yang dilakukan ketika melakukan pembelajaran di kelas maupun di luar kelas. (2) Implementasi Guru IPS dalam pengembangan sikap sosial siswa dengan menanamkan dan memberikan pembiasaan-pembiasaan yang baik dalam bersikap. (3) Evaluasi sikap sosial siswa di MAN 1 Kabupaten Malang tidak dapat terukur melalui angka karena evaluasi sikap sosial siswa di nilai dari sikap siswa dalam menjalankan perannya sebagaimanusia tetapi juga bagaimana cara siswa menyikapi setiap peristiwa dalam kesehariannya.
ENGLISH:
The role of the teacher as an educator is important in order to developing student attitudes. There is one aspect which has to do by developing the students’ social attitudes which have been listed in 2013 curriculum about attitude, this is included as one of the graduation ability qualifications in Kl 2 indicators about social attitudes. To realize the development of better social attitudes of students in this modern era, the teachers’ role as a student director in directing good and right attitudes are necessary. The efforts of social science teachers as educators in schools be calculated.
The aims of this study are: (1) describe the efforts of social science teachers in developing students’ social attitudes, (2) describe the implementation of social science teachers in developing students’ social attitudes in MAN 1 Malang, (3) describe the evaluation of students’ social attitudes in MAN 1 Malang.
This study is qualitative approach with field research, which MAN 1 Malang as the background of this study. The data was collected by doing observation, deep interview, and documentation. Subject of this study are Social science teachers and the students itself. The Analysis has done in a descriptive way by applying an inductive mindset. In checking the data validity this study using the source Triangulation method, by comparing the observational data with the result of interview which related to the document.
The results of these research show that, (1) the efforts of social sciences teachers as educators in the development of students’ social attitudes at MAN 1 Malang through an intense approach taken when learning in the classroom and outside the classroom, (2) the implementation of social sciences teachers as in developing students’ social attitudes by instilling and giving good habits in attitudes, (3) evaluation of students’ social attitudes at MAN 1 Malang cannot be measured through the numbers because the evaluations of students’ social attitudes in carrying out their role as human but also how students respond to each event in their daily lives.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zuhroh, Ni’matuz | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | upaya guru ips; sikap sosial siswa; the efforts of social sciences teachers; students’ social attitudes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 16 Mar 2020 13:23 | ||||||
Last Modified: | 16 Mar 2020 15:14 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16268 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |