Miftakhurrohmah, Miftakhurrohmah (2019) Strategi membentuk sikap komunitas remaja yang disiplin dan mandiri melalui kegiatan ekstrakurikuler Pencak Silat Pagar Nusa di MTsN 8 Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
15130133.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA:
Tujuan pendidikan nasional adalah mengembangkan potensi peserta didik untuk memiliki kecerdasan, kepribadian, dan akhlak mulia. Di samping kecerdasan, potensi lain yang harus dikembangkan dalam proses pendidikan terhadap anak didik adalah mengembangkan potensi anak didik agar memiliki kepribadian yang berakhlak mulia. Implementasi pendidikan karakter menurut Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan digambarkan melalui proses pembudayaan dan pemberdayaan. Ada dua pendekatan yang digunakan yaitu pendekatan intervensi dan pendekatan habituasi yang masing-masing terintegrasi melalui kegiatan ekstrakurikuler, pembelajaran dan manajemen sekolah. MTsN 8 Blitar memiliki ekstrakulikuler pencak silat pagar nusa yang bisa dijadikan sebagai wadah dalam membentuk sikap disiplin dan mandiri.
Tujuan dari penelitian adalah 1) untuk mendeskripsikan pelaksanaan kegiatan ekstrakurikuler Pencak Silat Pagar Nusa, 2) upaya membentuk sikap disiplin dan mandiri melalui kegiatan ekstrakurikuler Pencak Silat Pagar Nusa, dan 3) dampak membentuk sikap disiplin dan mandiri melalui kegiatan ekstrakurikuler Pencak Silat Pagar Nusa di MTSN 8 Blitar.
Pendekatan yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan melalui wawancara, observasi dan dokumentasi yang berkaitan dengan obyek penelitian. Teknik analisis data menggunakan versi Miles dan Huberman, bahwa ada tiga alur kegiatan, yaitu reduksi data, penyajian data, serta penarikan kesimpulan.
Hasil dari penelitian ini: 1) Pelaksanaan kegiatan ekstrakurikuler Pencak Silat Pagar Nusa dimulai dengan penyusunan materi yang berasal dari pedoman materi Ikatan Pencak Silat Pagar Nusa Kab Blitar. Pengaplikasian materi yang telah disusun dengan membuat program-program: a) Kegiatan latihan rutin setiap hari Kamis dan Sabtu, b) Seleksi perwakilan untuk mengikuti pertandingan, c) Ujian kenaikan tingkat setiap 3 bulan sekali.(2) Upaya-upaya yang dilakukan pelatih dalam membentuk sikap disiplin dan mandiri siswa melalui kegiatan ekstrakurikuler pencak silat pagar nusa: a) Membuat peraturan-hukuman, b) Proses latihan untuk seleksi perwakilan lomba, c) Ujian kenaikan tingkat. (3) Dampak yang ditimbulkan dari upaya-upaya yang dilakukan: a) Percaya diri, b) Tanggung jawab, c) Perubahan kebiasaan, dan d) Kebugaran badan
ENGLISH:
The aim of national education is to develop the potential of students to have intelligence, personality, and noble character. Besides the intelligence, another potential that must be developed in the process of students education is to develop the potential of students in order to have noble character. The implementation of character education according to the Ministry of Education and Culture is illustrated through the process of civilization and empowerment. There are two approaches used namely the intervention approach and the habituation approach, which is each of them integrated through extracurricular activities, learning and school management. MTsN 8 Blitar has Pencak Silat Pagar Nusa as the extracurricular which can be used as the organization in forming a disciplined and independent attitude.
The purpose of this research is 1) to describe the implementation extracurricular activities of Pencak Silat Pagar Nusa, 2) the efforts to form a disciplined and independent attitude through the activities of extracurricular Pencak Silat Pagar Nusa, and 3) the impact of forming disciplined and independent attitudes through the activities of extracurricular Pencak Silat Pagar Nusa at MTsN 8 Blitar.
The approach used in this research is qualitative research method with the descriptive approach. Data collection techniques used through interviews, observations and documentation relating to the research object. The data analysis technique uses the version of Miles and Huberman, that there are three lines of activity, namely data reduction, data presentation, and drawing the conclusions.
The results of this study: 1) The implementation of the activities of extracurricular Pencak Silat Pagar Nusa began with the preparation of the material that derived from the material’s guidelines of the Pencak Silat Pagar Nusa Kab Blitar. Application of material that has been prepared by making programs: a) Regular training activities every Thursday and Saturday, b) the selection of representatives to participate in the competition, c) Examination of preferment levels every 3 months (2) Efforts made by the coach in forming disciplined and independent attitudes of students through the activities of extracurricular pencak silat Pagar Nusa: a) Making the rules-punishment, b) The process of training for the selection of representatives of the competition, c) The test for preferment level. (3) Impact arising from the efforts made: a) Confidence, b) Responsibility, c) Changes in habits, and d) Body fitness.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Esha, Muhammad In’am | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | membentuk; sikap disiplin dan mandiri; pencak silat; forming; discipline and independent attitudes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 16 Mar 2020 14:25 | ||||||
Last Modified: | 02 Aug 2020 21:08 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16265 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |