Kamalia, Kamalia (2019) Pengaruh motivasi mengajar dan Praktik Kerja Lapangan (PKL) terhadap kesiapan mengajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS Angkatan 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15130132.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Faktor yang dapat mempengaruhi kesiapan mengajar mahasiswa diantaranya adalah kesiapan fisik dan mental maupun kesiapan dalam segi kognitif.Motivasi mengajar merupakan faktor yang berpengaruh dalam pencapaian kesiapan mengajar mahasiswa, dimana membangun kesiapan fisik dan mental individu dalam mengajar.Sedangkan praktik kerja lapangan merupakan faktor yang mempengaruhi dalam membagun kesiapan mahasiswa secara kognitif. Kegiatan praktik mengajar tidak sekedar mata kuliah wajib yang harus ditempuh oleh setiap mahasiswa jurusan Pendidikan IPS, melainkan dalam kegiatan ini mempersiapkan diri sebagai pengajar yang memiliki pengetahuan dan ketrampilan dalam mengajar selayaknya guru di depan siswanya.
Tujuan penelitian ini adalah untuk : (1) mengetahui pengaruh motivasi mengajar terhadap kesiapan mengajar mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS Angkatan 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. (2) mengetahui pengaruh Praktek Kerja Lapangan terhadap kesiapan mengajar mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS Angkatan 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. (3) mengetahui pengaruh motivasi mengajar dan Praktek Kerja Lapangan terhadap kesiapaan mengajar mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS Angkatan 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode korelasi yang dilakukan di Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.Subyek penelitian berjumlah 129 mahasiswa.Teknik pengumpulan data untuk variabel motivasi mengajar, praktik kerja lapangan, maupun kesiapan mengajar menggunakan kuesioner atau angket.Untuk pengujian instrumen menggunakan uji validitas dan reliabilitas.Sedangkan untuk analisis data menggunakan regresi linier berganda.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa : (1) tidak ada pengaruh positif signifikan motivasi mengajar terhadap kesiapan mengajar mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS Angkatan 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. (2) ada pengaruh positif signifikan Praktek Kerja Lapangan terhadap kesiapan mengajar mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS Angkatan 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. (3) ada pengaruh posisitif signifikan motivasi mengajar dan Praktek Kerja Lapangan terhadap kesiapaan mengajar mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS Angkatan 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
ENGLISH:
Factors that can affect student teaching readiness are either physical and mental readiness or cognitive readiness. Teaching motivation is a factor that involves to attainreadiness of students' teaching, which build thereadiness of individual physic and mental on teaching. While the professional placement is an influential factor in building cognitive readiness of students. Teaching practices is not only a compulsory subjects of lesson that should be taken by every student in Department Social Studies Education, but preparing themselves as teachers who have knowledge andteaching skills that should be a teacher in front of their students.
The purpose of this study was to: (1) study the motivation of teaching towards the preparation of teaching students of the Department of Social Sciences Education Class of 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. (2) Find out the professional placement effect on the teaching readiness of students of the Department of Social Sciences Education Class 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. (3) study teaching motivation effect and professional placement towards teaching readiness of Department of Social Sciences 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
This research uses quantitative methods with a corelation that conducted at Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang. The research subjects screened 129 students. Data collection techniques for teaching variables, professional placement, and teaching readiness which was using questionnaires. To test the instruments were using a test of validity and reliability. Whereas for data analysis was using multiple linear regression.
The results showed that: (1) there was no significant positive effect on the teaching motivation of students of the Department of Social Sciences Education Class 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. (2) there is a significant positive at the professional placement on the of teaching readinessof students of the Department of Social Sciences Education Class 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. (3) there is a significant positive effect of teaching motivation and professional placement on teaching readiness of students of the Department of Social Sciences 2015 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kusumadyahdewi, Kusumadyahdewi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | motivasi mengajar; praktik kerja lapangan; kesiapan mengajar; teaching motivation; job training; teaching readinesS | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 16 Mar 2020 14:27 | ||||||
Last Modified: | 16 Mar 2020 14:27 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16264 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |