Fatonah, Fatonah (2019) Metode Guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar Siswa Kelas VII Tahfidz di SMP Islam Almaarif 01 Singosari. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15130107.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Dalam proses belajar, motivasi sangat diperlukan karena merupakan komponen yang penting dalam belajar. Untuk mendapatkan hasil belajar yang optimal, dipengaruhi oleh banyak komponen belajar salah satunya adalah metode. Metode adalah cara yang digunakan untuk mengimplementasikan rencana yang sudah disusun oleh guru.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) menjelaskan metode guru IPS kelas VII tahfidz di SMP Islam AlMaarif 01 Singosari, (2) menjelaskan motivasi belajar siswa kelas VII tahfidz di SMP Islam AlMaarif 01 Singosari (3) menjelaskan hambatan guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII tahfidz di SMP islam AlMaarif 01 Singosari.
Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Teknik pengumpulan data dengan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan adalah reduksi data, penyajian data, dan pengambilan keputusan.
Hasil penelitian menunjukan bahwa, (1) Metode pembelajaran yang digunakan oleh guru tahfidz kelas VII adalah metode ceramah, diskusi, tanya jawab, tugas dan resitasi serta peta konsep dan dalam menentukan metode pembelajaran, dipengaruhi oleh faktor tujuan pembelajaran, peserta didik, fasilitas, situasi dan guru. (2) Motivasi belajar materi IPS dipengaruhi oleh motivasi intrinsik yang berupa kesadaran bahwasannya mempelajari IPS bisa menambah wawasan dan mendapatkan ilmu yang bermanfaat, motivasi ekstrinsik yang berupa metode yang digunakan oleh guru dan dorongan dari guru untuk tetap rajin belajar serta motivasi belajar siswa kelas VII tahfidz meningkat terlihat dari siswa bersemangat dan memiliki rasa ingin tahu yang tinggi saat proses pembelajaran IPS. (3) Hambatan guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa adalah terletak pada siswa itu sendiri yaitu minat siswa terhadap materi IPS masih rendah, siswa pasif ketika proses pembelajaran serta siswa masih beradaptasi dengan lingkungan baru.
ENGLISH:
Motivation is needed in the learning process because it is an important component in learning and in getting optimal learning outcomes; it is influenced by many learning components, one of which is the method. The method is a method used to implement a plan that has been prepared by the teacher.
The purposes of the research are to: (1) explain the methods of social studies teacher of seventh Class of Tahfidz at AlMaarif 01 Islamic Junior High School of Singosari., (2) explain the learning motivation of seventh Class of Tahfidz at AlMaarif 01 Islamic Junior High School of Singosari. (3) Explain the obstacles of social studies teacher in Improving Student learning Motivation of seventh Class of Tahfidz at AlMaarif 01 Islamic Junior High School of Singosari.
The research method used a qualitative approach to the type of case study research. Data collection techniques used interviews, observation, and documentation. Analysis of the data used data reduction, data presentation and decision making.
The research results showed that (1) the learning methods are the lecture method, discussion, question and answer, assignments and recitation as well as the concept map, and in determining the learning method is influenced by the learning objectives, students, facilities, situations and teacher. (2) The learning motivation of social studies material is influenced by intrinsic motivation in the form of awareness that social science learning can add insight and gain useful knowledge, extrinsic motivation is in the form of methods that are used by the teacher and the support from teachers to be diligent in learning and learning motivation of seventh grade students of tahfidz increased than can be seen from students excited and have a high curiosity during the social studies learning process. (3) The obstacles of teacher in improving student learning motivation are in the students themselves, namely the lower students' interest in social studies material, passive students in the learning process and the process of students in adapting to the new environment
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sholeh, Ahmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | metode; motivasi belajar; method; learning motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 13 Mar 2020 15:21 | ||||||
Last Modified: | 13 Mar 2020 15:21 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16251 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |