Guntama, Umahatika Briliana (2019) Teachers strategy in the learning process for children with special needs in inclusive school at Junior High School 4 Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15130082.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penyelenggara pendidikan inklusif bertujuan memberikan pelayanan peserta didik berkebutuhan khusus memperoleh pendidikan yang wajar dan bermutu seperti siswa pada umumnya. Salah satu komponen penting dalam proses pembelajaran adalah guru sebagai tenaga pendidik. Tuntutan yang besar terhadap guru dalam memahamkan pembelajaran kepada seluruh anak didiknya tidak terkecuali peserta didik berkebutuhan khusus dengan strategi pembelajaran yang disesuaikan dengan kekhususan yang dimilki peserta didik berkebutuhan khusus untuk menciptakan kondisi pembelajaran yang relevan.
Tujuan penelitian ini adalah: 1) mendeskripsikan kondisi kelas dengan adanya siswa berkebutuhan khusus (kelas Inklusif) di SMP Negeri 4 Blitar, 2) mendeskripsikan strategi guru dalam melaksanakan pembelajaran pada kelas Inklusif di SMP Negeri 4 Blitar, 3) mendeskripsikan hambatan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada kelas Inklusif di SMP Negeri 4 Blitar, 4) mendeskripsikan solusi guru dalam melaksanakan pembelajaran pada kelas Inklusif di SMP Negeri 4 Blitar.
Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskriptif. Subjek penelitian ini adalah guru mata pelajaran yang mengajar di kelas inklusif. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi.
Hasil penelitian menunjukan: 1) kondisi kelas dengan adanya siswa berkebutuhan khusus di SMP Negeri 4 Blitar yang dilihat dari gambaran peserta didik berkebutuhan khusus dan gambaran kelas inklusif di SMP Negeri 4 Blitar. 2) strategi guru dalam melaksanakan pembelajaran pada kelas Inklusif di SMP Negeri 4 Blitar dilakukan dengan cara penyesuaian tempat pembelajaran, mengubah tatanan tempat duduk, dan pembinaan hubungan baik. 3) hambatan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada kelas Inklusif di SMP Negeri 4 Blitar yaitu kondisi fisik peserta didik berkebutuhan khusus yang tidak mendukung menyebabkan waktu pembelajaran lebih lama, sarana dan prasarana untuk peserta didik berkebutuhan khusus yang disediakan sekolah belum tersedia dengan baik. 4) solusi guru dalam melaksanakan pembelajaran pada kelas inklusif di SMP Negeri 4 Blitar adalah memberi perhatian dan motivasi kepada peserta didik berkebutuhan khusus, membentuk lingkungan belajar yang menyenangkan, penambahan waktu bagi peserta didik berkebutuhan khusus serta memberikan keringanan dalam pembelajaran dengan porsi yang tidak membedakan secara mencolok antara peserta didik berkebutuhan khusus dengan peserta didik reguler.
ENGLISH:
The organizer of inclusive education aims to provide services for students with special needs to obtain a reasonable and quality education like students in general. One important component in the learning process is the teacher as an educator. The great demands on teachers in understanding learning to all their students are no exception students with special needs with learning strategies tailored to the specificities of students with special needs to create relevant learning conditions.
The purpose of this study are: 1) describe the condition of the class with the presence of students with special needs (Inclusive classes) at State Junior High School 4 Blitar, 2) describe the teacher's strategy in implementing learning in the Inclusive class at State Junior High School 4 Blitar, 3) describe the obstacles of teachers in implementing learning in the Inclusive class at State Junior High School 4 Blitar, 4) describe the teacher's solution in carrying out learning in the Inclusive class at State Junior High School 4 Blitar.
The approach used in this research is descriptive qualitative research. The subjects of this study were subject teachers who taught in inclusive classes. While the data collection methods used are interviews, observation, and documentation.
The results showed: 1) the condition of the class with the presence of students with special needs in State Junior High School 4 Blitar as seen from the description of students with special needs and a Figure of inclusive classes at State Junior High School 4 Blitar. 2) the teacher's strategy in implementing learning in the Inclusive class at State Junior High School 4 Blitar is done by adjusting the learning place, changing the seating arrangement, and fostering good relations. 3) barriers to teachers in implementing learning in the Inclusive class at State Junior High School 4 Blitar namely the physical condition of students with special needs that do not support causes longer learning time, facilities and infrastructure for students with special needs provided by schools not available properly. 4) the teacher's solution in implementing learning in inclusive classes at State Junior High School 4 Blitar is to give attention and motivation to students with special needs, establish a pleasant learning environment, increase time for students with special needs and provide relief in learning with portions that do not differentiate striking between students with special needs and regular students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Efiyanti, Alfiana Yuli | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | strategi pembelajaran; anak berkebutuhan khusus (abk); pendidikan inklusif; learning strategies; children with special needs (abk); inclusive education; | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 10 Mar 2020 10:25 | ||||||
Last Modified: | 10 Mar 2020 10:25 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16212 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |