Fajariyah, Lutfiatul (2019) Manajemen waktu penggunaan gadget pada siswa berprestasi dalam perspektif teori Metakognitif pada siswa kelas XI IPS di SMA Islam Kepanjen. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (fulltext)
15130059.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Berprestasi adalah dambaan semua pelajar dan keinginan orang tua pada diri seorang anak. Pada dasarnya siswa berprestasi adalah siswa yang memiliki karakter tekun, ulet dan mau bekerja keras. Karena pada zaman era modernisasi ini pastinya pelajar tidak akan terlepas dari pengaruh penggunaan gadget. Maka dari itu agar siswa dapat berprestasi siswa harus dapat manajemen waktu belajar maupun mamanajemen waktu penggunaan gadget. Agar prestasi yang diinginkan dapat terwujud.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) manajemen waktu penggunaan gadget dikalangan siswa berprestasi di kelas IPS SMA Islam Kepanjen dalam perspektif teori metakognitif, (2) dampak penggunaan gadget dikalangan siswa berprestasi di kelas IPS SMA Islam Kepanjen dalam perspektif teori metakognitif.
Demi mencapai tujuan diatas, digunakan penelitian kualitatif jenis penelitian ini penelitian lapangan (Field Research), dengan mengambil latar di SMA Islam Kepanjen. Pengumpulan data dilakukan melalui pengamatan, wawancara, dan dokumentasi. Subjek dari penelitian ini adalah siswa berprestasi akademik maupun non akademik di kelas IPS. Analisis dilakukan dengan cara kualitatif deskriptif. Pengecekan keabsahan data menggunakan metode Triangulasi sumber yaitu membandingkan data hasil pengamatan dengan hasil wawancara dan dokumen yang berkaitan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) Manajemen waktu penggunaan gadget dikalangan siswa berprestasi akademik maupun non akademik dapat mengontrol diri dalam penggunaannya, meskipun masih ada seseorang yang tidak memanajemen waktu penggunaan gadget dan tidak dapat mengontrol diri dalam penggunaannya. (2) Dampak penggunaan gadget dikalangan siswa berprestasi akademik maupun non akademik terdapat dampak positif dan negatif dalam penggunaannya dalam pembelajaran.
ENGLISH:
Achievement is the dream of all students and the desire of parents in a child. Basically, high achieving students are students who have persevering character, are tenacious and are willing to work hard. Because in this modernization era students will certainly not be separated from the influence of the use of gadgets. Therefore, for students to excel, students must be able to manage learning time and manage time to use gadgets. So that desired achievements can be realized.
The aims of this study are: (1) management the gadget usage time among high achieving students in Kepanjen Islamic High School social science class, (2) the impact of using gadgets is hampered by high achieving students in Kepnajen Islamic High School IPS class.
This study is qualitative approach with field research, which Islamic high schools in Kepanjen as the background of this study. The data was collected by doing observation, deep interview, anddocumentation. Subject of this study are Social science teachers and the students itself. The Analysis has done in a descriptive way by applying an inductive mindset. In checking the data validity this study using the source Triangulation method, by comparing the observational data with the result of interview which related to the document.
The results of these research show that, (1) Management of gadget use time among students with academic and non-academic achievements is best used even though there is still someone who does not manage gadget use time properly. (2) The impact of the use of gadgets among students with academic and non-academic achievements has both positive and negative impacts on their use, although there are some teachers who oppose the positive effects used in learning for these outstanding students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashith, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | siswa berprestasi; manajemen waktu; penggunaan gadget; student achievement; time management; use of gadgets | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 02 Mar 2020 11:01 | ||||||
Last Modified: | 02 Mar 2020 11:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16154 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |