Imandriana, Rizki Shara (2019) Pengaruh kegiatan ma’had dan intensitas belajar terhadap hasil belajar Mahasiswa MSAA Jurusan P.IPS Angkatan 2018 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fultext)
15130022.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Hasil belajar yang dicapai oleh peserta didik merupakan hasil interaksi antara berbagai faktor yang mempengaruhi. Menurut Wasliman, faktor-faktor yang mempengaruhi yaitu faktor eksternal yang berasal dari luar diri individu yaitu Kegiatan Ma’had, dan faktor internal yang berasal dari dalam diri individu yaitu intensitas belajar.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: 1) Untuk mengetahui pengaruh kegiatan ma’had terhadap hasil belajar mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS Angkatan 2018 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, 2) Untuk mengetahui pengaruh intensitas belajar terhadap hasil belajar mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS Angkatan 2018 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, 3) Untuk mengetahui pengaruh kegiatan ma’had dan intensitas belajar terhadap hasil belajar mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS Angkatan 2018 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Untuk mencapai tujuan diatas digunakan pendekatan penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian korelasional. Populasi yang diambil yaitu seluruh mahasiswa Pendidikan IPS Angkatan 2018 173 mahasiswa, dengan teknik pengambilan sampel jenis non-random sampling atau sampel yang telah ditentukan objeknya sebanyak 121 mahasiswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner/angket dan dokumentasi, kuesioner dan angket di uji menggunakan uji validitas dan reabilitas. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah adalah analisis statistik deskriptif, uji asumsi klasik, analisis regresi linier berganda, serta uji hipotesis dengan uji T dan uji F.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Kegiatan ma’had berpengaruh positif signifikan terhadap hasil belajar. (2) Intensitas belajar berpengaruh positif signifikan terhadap hasil belajar. (3) Secara simultan Kegiatan ma’had dan Intensitas belajar berpengaruh positif terhdap hasil belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan IPS Angkatan 2018 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
ENGLISH:
Learning outcomes that are achieved by students are the results of interactions between influencing factors. According to Wasliman, the influence factors are external factors that come from outside the individual, namely Ma'had activities, and internal factors come from from within the individual, namely the intensity of learning.
The purposes of the research are to: 1) determine the influence of ma'had activities against the Student Learning Outcomes of Social Sciences Department of 2018 generation of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang 2) determine the influence of learning intensity against the Student Learning Outcomes of Social Sciences Department of 2018 generation of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang, 3) determine the influence of ma'had activities and learning intensity against the Student Learning Outcomes of Social Sciences Department of 2018 generation of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang.
The research uses a quantitative research approach with the type of correlational research. The populationt was all students of Social Sciences Education 2018 generation of 173 students, with the sampling technique of non-random sampling type or samples that have been determined as many as 121 students. Data collection techniques use questionnaire and documentation, questionnaire and questionnaire are tested using validity and reliability tests. Data analysis techniques uses descriptive statistical analysis, classic assumption test, multiple linear regression analysis, and hypothesis testing with T test and F test.
The research results showed that (1) Ma'had activities has a significant positive influence against the learning outcomes. (2) Learning intensity has a significant positive influence against the learning outcomes. (3) Simultaneously, Ma'had activities and learning intensity have positive influence against student learning outcomes of Social Sciences Department of 2018 generation of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kusumadyahdewi, Kusumadyahdewi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | kegiatan ma’had; intensitas belajar dan hasil belajar; ma’had activities; learning intensity and learning outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 27 Feb 2020 14:03 | ||||||
Last Modified: | 27 Feb 2020 14:03 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16133 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |