Hardini, Endah Setyo (2019) Kemampuan guru untuk meningkatkan kreativitas belajar siswa pada mata pelajaran IPS MTsN 7 Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15130003.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kreativitas belajar siswa tidak bisa terlepas dari peran guru sebagai subjek mengajar. Guru merupakan kreator bagi siwanya pada pusat pendidikan. Sebagai orang yang kreatif, guru harus memiliki segenap kemampuan yang dapat membangkitkan semangat dalam diri siswa untuk bertindak kreatif pula. Apabila guru berhasil meningkatkan kreativitas belajar siswanya maka, guru tersebut dapat dikatakan mampu membawa siswa pada pencapaian tujuan belajar yang diharapkan.
Tujuan penelitian ini adalah Untuk mengetahui upaya guru dalam meningkatkan kreativitas belajar siswa kelas VII pada mata pelajaran IPS Terpadu di MTsN 7 Blitar dan juga untuk mengetahui faktor-faktor pendukung dan penghambat guru IPS dalam meningkatkan kreativitas belajar siswa pada mata pelajaran IPS di MTsN 7 Blitar.
Untuk mencapai tujuan di atas digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis deskripstif. Instrumen kunci adalah peneliti itu sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, angket, observasi dan dokumentasi. Data dianalisis dengan cara mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa beberapa hal yang perlu diperhatikan dalam mengembangkan kreativitas, antara lain : (1) Sikap individu yang meliputi: memberikan perhatian khusus bagi pengembangan kepercayaan diri siswa dan membangkitkan rasa ingin tahu dalam diri siswa. (2) Kemampuan dasar yang diperlukan. Teknik-teknik yang digunakan untuk mengembangkan kreativitas. Sehubungan dengan kemampuan guru dalam meningkatkan kreativitas belajar siswa, maka guru harus memahami teknik-teknik dalam mengembangkan kreativitas siswanya. Hal ini dikarenakan kemampuan guru dalam meningkatkan kreativitas siswanya akan terlihat melalui penerapan teknik-teknik berikut dalam pembelajaran yang meliputi: a) Melakukan pendekatan inkuiri atau mencari tau. b) Menggunakan teknik-teknik sumbang saran. c) Memberikan penghargaan bagi prestasi kreatif. d) Meningkatkan pemikiran kreatif melalui banyak media.
ENGLISH:
Student learning creativity cannot be separated from the teacher's role as the subject of teaching. The teacher is the creator of the students at the education center. As a creative person, the teacher must have all the abilities that can arouse enthusiasm in students to act creatively as well. If the teacher succeeds in increasing students' creativity in learning, the teacher can be said to be able to bring students to achieve the expected learning goals.
The purpose of this study was to determine the efforts of teachers to improve the learning creativity of class VII students in Integrated Social Sciences subjects in Blitar 7 MTsN and also to find out the supporting factors and inhibitors of social studies teachers in improving student learning creativity in social studies at 7 Blitar MTsN.
To achieve the above objectives, a descriptive qualitative research approach is used. The key instrument is the researcher himself, and the data collection techniques used are interviews, questionnaires, observation and documentation. Data were analyzed by reducing irrelevant data, describing data and drawing conclusions.
The results showed that several things that need to be considered in developing creativity, among others: (1) Individual attitudes, which include: paying special attention to the development of students' self-confidence and arousing curiosity in students. (2) Basic skills needed. The techniques used to develop creativity. In connection with the ability of teachers to improve student learning creativity, the teacher must understand the techniques in developing the creativity of their students. This is because the ability of teachers to improve the creativity of their students will be seen through the application of the following techniques in learning which include: a) Approaching inquiry or finding out. b) Using discordant techniques. c) Give appreciation for creative achievements. d) Increase creative thinking through many media.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Walid, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | kemampuan; kreativitas belajar; mata pelajaran ips; ability; creativity; social sciences education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 19 Feb 2020 14:30 | ||||||
Last Modified: | 19 Feb 2020 14:30 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16086 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |