Pradana, Taufiq Hilal (2019) Game edukasi belajar Tajwid menggunakan metode Fuzzy Type-2. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
14650047.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA:
Game adalah sesuatu yang dilakukan dan disukai banyak orang, game mempunyai banyak jenis, salah satunya adalah game yang dimainkan dengan media elektronik. Saat ini jarang sekali game yang menggunakan tema keagamaan. Jadi penelitian ini membuat game dengan tema pembelajaran tajwid. Genre dari game ini adalah game petualangan. Pada penelitian ini, metode Fuzzy Type – 2 digunakan dalam menentukan skor, metode ini dapat membuat hasil game lebih memuaskan di setiap tahap.
Dalam setiap stage nya terdapat beberapa level kesulitan yang berbeda, dimulai dari Stage 1 sampai Stage 3. Penelitian ini membahas tentang implentasi algoritma Fuzzy Type – 2 dalam menentukan skor di akhir game. Jadi algoritma Fuzzy Type – 2 dapat menentukan skor akhir dari game yang berbasis desktop ini.
Pada penelitian ini, output dari game sudah sesuai dengan rules yang telah di tentukan. Output dari game ini yaitu Stage 1 menghasilkan output dari Score Rendah 22,2%, Sedang 44.4% dan Tinggi 33,3%. Sedangkan dari Stage 2 dan 3 di hasilkan output yaitu Rendah 16.6%, sedang 44.4% dan Tinggi 38.8%.
ENGLISH:
Games are something that many people do and loved. games have many forms, one of which is a game that is played through electronic media. Nowadays, rarely games made with religious themes. So this study makes a game with tajwid learning themes. Genre of this game is adventures game. In this study, Fuzzy Type – 2 method is used in determining score, this method can make the game results are more satisfying at each stage.
At each stage there are several different levels of difficulty, start from firs stage until third stage. This study discusses Implementation of Fuzzy Type – 2 Algorithm to determine scores in the last game. So Fuzzy Type – 2 Algorithm can determine the final score of a this desktop-based game.
In this study, output from this game is in accordance with the rules that have been determined. The output of this game from Stage 1 shows a Low Score of 22.2%, Medium of 44.4% and High Score of 33.3%. Then, for Stage 2 and Stage 3 shows a Low Score of 16.6%, Medium Score of 44.4% and High Score of 38.3%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Faisal, Muhammad and Imamudin, Mochamad | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | algoritma fuzzy type–2; game petualangan; ilmu tajwid; fuzzy type–2 algoritm; adventures game; tajwid | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | |||||||||
Date Deposited: | 30 Apr 2020 14:33 | |||||||||
Last Modified: | 09 Jun 2023 15:23 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/15304 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |