Sekolah Islam terpadu di Peureulak

Hajrina, Marisa (2011) Sekolah Islam terpadu di Peureulak. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Thesis Fulltext)
06560002_Skripsi.pdf

Download (15MB) | Preview
[img] Other (Appendices)
06560002_Lampiran.rar
Restricted to Registered users only

Download (14MB) | Request a copy

Abstract

INDONESIA:

Terkaitan dengan rendahnya mutu atau kualitas pendidikan, karena banyak faktor yang mempengaruhi kondisi tersebut antara lain manajemen pendidikan, kualitas guru, sarana dan prasarana yang ada dan peran serta masyarakat. Disamping itu juga penurunan moral atau akhlak yang tidak terkendali saat ini juga sangat mempengaruhi merosotnya kualitas pendidikan di Indonesia khususnya. Hal ini merupakan dampak dari kurangnya pendalaman agama oleh para remaja atau memang luasnya dan tidak terkendalinya pergaulan remaja saat ini. Sekolah Islam Terpadu ini merupakan sebuah sekolah Islam dengan rancangan dalam satu komplek agar adanya proses pembelajaran yang berkesinambungan mulai dari SD, SMP dan sampai dengan SMA menerapkan sistem pendidikan umum dan agama. Hal ini sesuai dengan berlakunya syari’at Islam yang telah menjadi sebagai budaya Islam di Aceh dan ditambah lagi Peureulak merupakan sebuah kota dimana pertama kalinya masuk Islam di Indonesia.

Metode kajian dari rancangan ini meliputi metode pengumpulan data dengan cara survei lapangan secara langsung, studi literatur yang berkaitan dengan tema dan obyek rancangan). Untuk mendapatkan data-data mengenai obyek rancangan, dilakukan studi banding melalui literatur tentang Sekolah Islam Athira di Makassar pada objek rancangan dan Pusat Pendidikan di Riversdale pada tema rancangan serta studi obyek lainya yang memiliki kesamaan fungsi.

Pada akhirnya menghasilkan konsep perancangan yang diperoleh dari pemaknaan dan visualisasi terhadap regionalisme abstrak (Aceh), pada aspek iklim, budaya dan simbolis dalam koridor syari’at Islam, pada terapan prinsip tauhid, keindahan dan kesederhanaan. Selanjutnya diintegrasikan secara menyeluruh pada aspek perancangan.

ENGLISH:

Associated with low quality or the quality of education, because many factors affect the condition, among others, educational management, teacher quality, facilities and infrastructure and community participation. It also decreased morale or morals that are not controlled at this time also greatly affect the declining quality of education in Indonesia in particular. This is the impact of the lack of deepening of religion by young people or indeed the extent and uncontrolled current teenage promiscuity. Integrated Islamic School is an Islamic school in one complex with the design so that the existence of a continuous learning process from elementary, junior high and high school to implement the system of public education and religion. This is in accordance with the enactment of Islamic law that has become a culture of Islam in Aceh and Peureulak is a city where the first convert to Islam in Indonesia.

Study of this design method include methods of data collection by direct field surveys, literature studies related to the theme and design objects. To obtain data about the object of design, carried out a comparative study through the literature on Islamic Schools Athira in Makassar on the object and design of the Riversdale Education Centre on the theme of the study design as well as other objects that have similar functions.

In the end produce a design concept derived from the interpretation and visualization of abstract regionalism (Aceh), on aspects of climate, cultural and symbolic in the corridors of the Islamic Shari'ah, the applied principle of unity, beauty and moderation. And thoroughly integrated in the design aspect.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Putrie, Yulia Eka and Kusumadewi, Tarranita
Keywords: Sekolah Islam Terpadu; Regionalisme; Integrated Islamic School; Regionalism Abstract (House of Aceh), Peureulak (East Aceh)
Subjects: 12 BUILT ENVIRONMENT AND DESIGN > 1201 Architecture > 120101 Architectural Design > 12010127 Regionalism – Reinterpreting Tradition
12 BUILT ENVIRONMENT AND DESIGN > 1201 Architecture > 120110 Architecture of Building for Educational and Research Purposes > 12011001 Primary and Secondary School Buildings
Departement: Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Arsitektur
Depositing User: Dian Anesti
Date Deposited: 17 Aug 2015 02:48
Last Modified: 17 Aug 2015 02:48
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/1509

Actions (login required)

View Item View Item