Sekolah Tinggi Desain Arsitektur di Jombang: Tema geometri Islami

Hidayat, Mokh. Fuaad (2011) Sekolah Tinggi Desain Arsitektur di Jombang: Tema geometri Islami. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Thesis Fulltext)
04130047_Skripsi.pdf

Download (16MB) | Preview
[img] Text (Appencices)
04130047_Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

INDONESIA:

Belajar membaca dan menulis sebagai suatu usaha manusia untuk menambah ilmu pengetahuan sehingga memperoleh hidup yang lebih baik. Proses belajar dapat dimulai dari rumah sebagai lingkungan terkecil, kemudian adanya sekolah/lembaga untuk menunjang pendidikan secara terstruktur. Adapun tingkatan sekolah tersebut adalah pra sekolah (playgroup), TK (Taman Kanak-kanak), SD (Sekolah Dasar), SLTP (Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama), SMU (Sekolah Menengah Umum) / SMK (Sekolah Menengah Kejuruan). Sementara, untuk sekolah formal Islam adalah pra sekolah (playgroup), TKI (Taman Kanak-kanak Islam), MI (Madrasah Ibtidaiyah), MTs (Madrasah Tsanawiyah), MA (Madrasah Aliyah). Dan untuk studi lanjut kejenjang lebih tinggi adalah Sarjana satu (S1), Master (S2), dan seterusnya.

Salah satu perkembangan program pendidikan ke jenjang yang lebih tinggi salah satu diantaranya adalah pendidikan arsitektur (seni bangunan). Dengan merancang sekolah/lembaga tentang seni bangunan maka ilmu pengetahuan akan berkembang. Rancangan yang digunakan dalam perancangan ini adalah pendekatan nilai-nilai ajaran agama Islam yang memfokuskan pada di geometri Islami. Geometri Islami ini akan menjadi konsep dasar yang di terapkan pada aspek seluruh perancangan mulai dari analisa tapak, fungsi, aktifitas, ruang, bentuk dan analisa sistem bangunan.

ENGLISH:

Learning to read and write as a human effort to increase knowledge so as to obtain a better life. The learning process can be started from home as the smallest environment, then the school / institution to support a structured education. The levels of these schools are pre-school (playgroup), TK (kindergarten), Elementary (Elementary School), Junior (Junior High School), SMU (High School) / SMK (Vocational High School). Meanwhile, for the formal school of Islam is the pre-school (playgroup), TKI (Kindergarten Islam), MI (Government Elementary School), MTs (Madrasah Tsanawiyah), MA (Madrasah Aliyah). And to further study the Bachelor higher one (S1), Master (S2), and so on.

One of the development of educational programs to a higher level of education one of them is the architecture (the art building). By designing schools institutions on the art of building the science will develop. The design used in this design is to approach the values of religious teachings in Islam which focuses on Islamic geometry. Geometry Islami will be the basic concept adopted during all aspects of design ranging from site analysis, function, activity, space, form and analysis of building systems.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Muchlis, Aulia Fikriarini and Gautama, Achmad Gat
Subjects: 12 BUILT ENVIRONMENT AND DESIGN > 1201 Architecture > 120101 Architectural Design > 12010101 Islamic Architecture
12 BUILT ENVIRONMENT AND DESIGN > 1201 Architecture > 120101 Architectural Design > 12010130 Geometry Architecture
12 BUILT ENVIRONMENT AND DESIGN > 1201 Architecture > 120110 Architecture of Building for Educational and Research Purposes > 12011003 University Buildings
Departement: Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Arsitektur
Depositing User: Dian Anesti
Date Deposited: 17 Aug 2015 02:20
Last Modified: 17 Aug 2015 02:20
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/1500

Actions (login required)

View Item View Item