Rohman, Nurur (2019) Peran guru dalam membentuk sikap disiplin siswa kelas V di MIN 1 Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15140123.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDIONESIA:
Disiplin merupakan suatu sikap yang menunjukkan kesadaran untuk ketaatan mentaati aturan dalam membentuk karakter moral. Oleh karena itu disiplin merupakan masalah penting. Dalam kaitan ini maka dibutuhkan peran guru di sekolah dalam membentuk karakter siswa yang kuat.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) mendeskripsikan peran guru dalam membentuk sikap disiplin siswa kelas V di MIN 1 Jombang, (2) mendeskripsikan faktor pendukung dan penghambat dalam membentuk sikap disiplin siswa kelas V di MIN 1 Jombang.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian kualitatif deskriptif. Instrumen kunci adalah peneliti sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data dianalisis dengan cara mereduksi data, memaparkan data, dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) Peran guru dalam membentuk karakter disiplin kelas V di MIN 1 Jombang meliputi, guru berperan sebagai pengajar, guru berperan sebagai pendidik, guru berperan sebagai evaluator, guru berperan sebagai teladan dan contoh, guru berperan sebagai penasehat, guru berperan sebagai motivator, guru berperan sebagai konselor. (2) Faktor pendukung dalam membentuk karakter disiplin siswa kelas V di MIN 1 Jombang meliputi, program kegiatan sekolah yang mendukung, kerja sama semua warga sekolah yang baik, peran aktif kerja sama guru dan orang tua terhadap perkembangan siswa. Selanjutnya faktor penghambat dalam membentuk karakter disiplin siswa kelas V di MIN 1 Jombang meliputi, adanya kerja sama orang tua yang kurang baik, pengawasan guru dengan siswa yang terbatas, pengaruh pergaulan dari teman-temannya, pemanfaatan teknologi yang kurang baik.
ENGLISH:
Discipline is an attitude that shows awareness of obedience to obeying the rules in shaping moral character. Therefore discipline is an important problem. In this connection, the role of teachers in schools is needed in forming strong student characters.
The purpose of this study was to: (1) describe the role of the teacher in shaping the disciplinary attitudes of fifth grade students at MIN 1 Jombang, (2) describe to supporting and inhibiting factors in shaping the discipline attitudes of fifth grade students at MIN 1 Jombang
To achieve a goal of research, using qualitative research approach with descriptive qualitative research type. Key instrument is a researcher, data collection technique by observation, interviewer and documentation. Analyzed data by reducing data, describing data, and drawing conclusion.
The results of the study show that, (1) The role of the teacher in shaping the discipline character of class V in MIN 1 Jombang includes, the teacher acts as an teacher, the teacher acts as an educator, the teacher acts as an evaluator, the teacher acts as an example and guidance, the teacher acts as an advisor, the teacher acts as a motivator, and the teacher acts as a counselor. (2) Supporting factors in forming the disciplinary character of fifth grade students at MIN 1 Jombang include, supporting school activities programs, good cooperation of all school members, active role of teacher and parent cooperation on student development. Furthermore, the inhibiting factors in forming the disciplinary character of fifth grade students at MIN 1 Jombang include, the lack of cooperation between parents, limited supervision of teachers and students, the influence of relationships with friends, poor utilization of technology.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kawakip, Akhmad Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | peran guru; karakter disiplin; teacher’s role; discipline character | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 13 Mar 2020 09:15 | ||||||
Last Modified: | 17 Jul 2023 08:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14822 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |