Puspitasari, Debi Ayu (2019) Upaya guru mata pelajaran akidah akhlak dalam penerapan kurikulum 2013 di Madrasah Aliyah Bilingual Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15110134.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Upaya guru adalah suatu taktik yang digunakan guru dalam melaksanakan proses belajar mengajar agar dapat mempengaruhi peserta didik dalam mencapai tujuan pengajaran secara lebih efektif dan efesien. Dalam implementasi kurikulum 2013 guru tetap memegang peranan penting baik dari perencanaan, pelaksanaan, maupun evaluasi. Guru merupakan barisan pengembang kurikulum terdepan yang selalu melakukan evaluasi dan penyempurnaan kurikulum dan pembelajaran.
Tujuan penelitian ini adalah untuk : 1). Mendeskripsikan perencanaan yang dilakukan guru mata pelajaran akidah akhlak dalam implementasi kurikulum 2013 pada kelas X Madrasah Aliyah Bilingual Batu. 2). Mendeskripsikan pelaksanaan yang dilakukan guru mata pelajaran akidah akhlak dalam implementasi kurikulum 2013 pada kelas X Madrasah Aliyah Bilingual Batu. Dan 3). Mengetahui evaluasi penerapan kurikulum 2013 mata pelajaran akidah akhlak pada kelas X Madrasah Aliyah Bilingual.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan kualitatif deskriptif, dengan jenis penellitian field research yakni penelitian lapangan yang dilakukan di MA Bilingual Batu. Metode penelitian kualitatif adalah metode penelitian yang digunakan untuk meneliti pada kondisi objek yang alamiah, dimana peneliti adalah sebagai instrumen kunci, teknik pengumpulan data dapat dilakukan secara trianggulasi (gabungan observasi, wawancara, dokumentasi), data yang dianalisis dengan cara mereduksi yang tidak relevan, memaparkan data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa MA Bilingual Batu sudah berjalan sesuai dengan implementasi kurikulum 2013 diantaranya : 1). Perencanaan yang dilakukan oleh guru akidah akhlak yaitu menyiapkan silabus dan RPP, meskipun silabus sudah disediakan pemerintah namun guru diperbolehkan untuk mengembangkan silabus. 2) Pelaksanaan yang dilakukan oleh guru akidah akhlak diantaranya menggunakan metode ceramah, berdiskusi, dan role playing sebagaimana pendekatan saintifik yang 5 M mulai dari mengamati, menanya, menganalisis, mengasosiasi, dan mengkomunikasikan. Penilaian yang dilakukan diantaranya penilaian sikap spiritual dan sikap sosial, pengetahuan dan juga ketrampilan dalam prosesnya untuk spiritual dan sosial paling tidak dilakukan 1 kali dalam 1 semester. Kemudian pengetahuan diambil dari ulangan harian, penilaian tengah semester dan penilaian akhir semester. Untuk psikomotorik/ ketrampilan diambil dari tugas yang diberikan pada siswa dalam bentuk portofolio. 3). Evaluasi penerapan kurikulum 2013 mata pelajaran akidah akhlak, secara umum tidak ada kendala untuk penerapan kurikulum 2013 pada pelajaran akidah akhlak hanya saja buku yang diberikan pemerintah tidak mencakup semua siswa namun dapat diatasi.
ENGLISH:
Teachers’ efforts are the strategies employed by teachers in conducting a teaching-learning process in order to assist students in achieving the learning objectives more effectively and efficiently. In the 2013 curriculum implementation, teachers still play a crucial role in the planning, implementation, and evaluation. Teachers are positioned in the front line of the leading curriculum developer who always perform evaluation and improvement on curriculum and learning.
This study aims to: 1) Describe the teachers’ planning for aqeedah and akhlaq subject in the 2013 curriculum implementation for the tenth grade students in Madrasah Aliyah Bilingual Batu. 2) Describe the implementation performed by the teachers of aqeedah and akhlaq subject in the 2013 curriculum implementation for the tenth grade students in Madrasah Aliyah Bilingual Batu. 3) Finding out the evaluation of 2013 curriculum implementation for aqeedah and akhlaq subject for the tenth grade students in Madrasah Aliyah Bilingual Batu.
To achieve those objectives, this study employs a descriptive-qualitative approach using field research as the type of study that is conducted in MA Bilingual Batu. Qualitative research method is a research method applied to observe the objects’ natural condition where the researcher acts as the key instrument. The data collection technique can be conducted through triangulation (the combination of observation, interview, and documentation). The data are then analyzed by reducing the irrelevant data, displaying the data, and drawing conclusion.
The results of the study indicate that MA Bilingual Batu has implemented 2013 curriculum. It can be seen from: 1) the planning arranged by aqeedah and akhlaq teachers, which comprises lesson plan and syllabi preparation. Although the syllabi have once provided by the government, but the teachers are allowed to develop it. 2) Some of the implementation methods performed by the teachers of aqeedah and akhlaq subject are lecture, discussion, and role play in compatible with 5M scientific approaches started from observing, inquiring, analyzing, associating, and communicating. The assessments consist of spiritual and social attitudes, knowledge and skill. In the process, spiritual and social attitudes assessment is conducted once in a semester, at least. The knowledge assessment is made based on the daily test, midterm test and final test of the semester. The psychomotor/skill assessment is taken from students’ assignment in form of portfolio. 3) the evaluation of 2013 curriculum implementation on aqeedah and akhlaq subject shows that, generally, there is no obstacle found during the implementation of 2013 curriculum for aqeedah and akhlaq subject. Unfortunately, the book provided by the government does not cover all of the students’ need; however, it can be solved.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mujtahid, Mujtahid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | mata pelajaran akidah akhlak; kurikulum 2013; aqeedah and akhlaq (moral) subject; 2013 curriculum | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 13 Aug 2019 12:11 | ||||||
Last Modified: | 13 Aug 2019 12:11 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14486 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |