Sari, Irna Anita (2019) Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam menanamkan sembilan nilai Islam Rahmatan Lil Alamin (ISRA) di MTs Surya Buana Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
15110072.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan mempunyai peran penting sebagai wadah penyaluran ilmu atau nilai nilai yang sesuai dengan kaidah Islam Rahmatan Lil Alamin. Khususnya melalui guru Pendidikan Agama Islam, nilai – nilai tersebut haruslah ditanamkan kepada siswa. Nilai-nilai tersebut adalah kemanusiaan, keadilan, egalitarianisme, musyawarah, pluralisme, toleransi, moderatisme, inklusivisme, gender awareness. MTs Surya Buana merupakan salah satu sekolah inklusi yang menerima peserta didik dari berbagai latar belakang dan golongan. Kemajemukan yang ada memungkinkan terjadi konflik. Dengan penanaman 9 nilai Islam rahmatan lil alamin ini diharapkan mampu menanamkan pada diri peserta didik tentang keindahan Islam yang menjunjung tinggi perdamaian.
Penelitian ini bertujuan untuk memaparkan strategi guru pendidikan Agama Islam dalam menanamkan 9 nilai Islam rahmatan lil alamin di MTs Surya Buana Malang, hasil dari penanaman 9 nilai Islam rahmatan lil alamin di MTs Surya Buana Malang, serta faktor-faktor yang menjadi pendukung dan pengambat dalam penanaman 9 nilai Islam Rahmatan lil Alamin di MTs Surya Buana Malang.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan kualitatif dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan metode wawancara, observasi, dan dokumentasi. Data yang dianalisis dengan cara mengumpulakan data, mereduksi data, menyajikan data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, 1) strategi yang digunakan guru PAI dalam menanamkan 9 nilai Isam rahmatan lil alamin dilakukan dengan beberapa cara, yaitu memberikan wawasan keislaman, melalui uswatun hasanah, serta melalui studi kasus dalam pelaksanaan diskusi, 2) hasil dari penanaman 9 nilai Islam rahmatan lil alamin ini adalah terciptanya suasana madrasah dengan nuansa Islam yang indah dan damai, 3) faktor pendukung dalam penanaman 9 nilai Islam rahmatan lil alamin antara lain adanya progam-progam dari madrasah, keadaan peserta didik yang 100% muslim/ah, serta adanya keterlibatan orangtua/wali siswa. Untuk faktor penghambat dalam penanaman 9 nilai Islam rahmatan lil alamin, yaitu adanya pengaruh teman yang kurang baik, kebebasan penggunaan sosial media, serta siswa yang sering lupa dalam sedekah jum’at dan berasumsi bahwa jum’at kemarin sudah.
ENGLISH:
Education has a crucial role as the media of knowledge or values transmission which fit the principles of a mercy to all creation. Those values should be instilled to the students by teachers, particularly Islamic Education teachers. Those values are humanity, fairness, egalitarianism, discussion, pluralism, tolerance, moderatism, inclusivism and gender awareness. MTs Surya Buana is one of the inclusive schools accepting students coming from various backgrounds and groups. This pluralism can trigger conflicts. The instilment of these 9 Islamic values expressing a mercy to all creation are expected to be able to instill the beauty of Islamic teachings that uphold peace to the students.
This study aims to explicate the Islamic Education teachers’ strategies in instilling 9 Islamic values expressing a mercy to all creation in MTs Surya Buana Malang, the results of the instilment of 9 Islamic values expressing a mercy to all creation in MTs Surya Buana Malang, and the factors, both supporting and inhibiting ones, during the instilment of 9 Islamic values expressing a mercy to all creation in MTs Surya Buana Malang.
To accomplish all of those objectives, this study employs qualitative method using descriptive-qualitative approach. The data collection methods are interview, observation, and documentation. The data were analyzed through data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawing.
The results of the study indicate that 1) Islamic Education teachers implement various strategies in instilling 9 Islamic values expressing a mercy to all creation. The strategies are the actions of giving Islamic insight through exemplary conduct and case study in the discussion implementation, 2) the result of the instilment of 9 Islamic values expressing a mercy to all creation is the creation of madrasa atmosphere completed with the beauty and peace of Islamic atmosphere, 3) the supporting factors in instilling the 9 Islamic values expressing a mercy to all creation are the programs of the madrasa, the participants themselves who are all Muslims, as well as the participation of parents or students’ guardians. The inhibiting factors in instilling 9 Islamic values expressing a mercy to all creation are school mates’ bad influence, free usage of social medias, and students who often forget in giving alms and assuming that they have given them.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Supriyatno, Triyo | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | strategi; pendidikan agama islam; islam rahmatan lil alamin; strategy; islamic education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2019 15:28 | ||||||
Last Modified: | 11 Apr 2023 14:29 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14485 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |